bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2023 február

fejlc
 

Tartalom

1. SaaS szolgáltatás szerver kapacitás bővítés
2. Internet Explorer megszűnik
3. Készül a MegApex 2.0.
4. E-posta rendszer, számlák küldése elektronikusan


1. Saas szolgáltatás szerver kapacitás bővítés


A SaaS szolgáltató szerverünket már több, mint 12 éve helyeztük üzembe. Eddig jól teljesített, csak egyszer kellett részleges tároló csere. Napközben 110 – 130 munkaállomással dolgoznak. (Lásd napközben: https://megaora.hu:8443/apex/f?p=210:7:::::: ) A fizikai kopás is napról napra növeli a meghibásodás kockázatát. Ez már önmagában indokolja új gép beállításának igényét. Elindítottuk az új, gyorsabb, nagyobb szerverek beszerzését.

A jobb minőségű munkavégzést a felhasználók odafigyelése is segítheti. Az utóbbi hetekben többször jelentkeztek felhasználóink, hogy a „SaaS szerver elviselhetetlen módon lelassult”. A problémákat megvizsgálva kiderült, hogy többnyire nem a gép „lassult” le, hanem egyéb okok miatt volt a munkavégzés lelassulása. Két okra vezethető vissza a tünet.

Az egyik ok, ami a lassulást okozhatja, hogy a MegaORA programok Riport listázót használják, amelynél a több mint száz, egymásról mit sem tudó kezelő munkavégzésénél elég nagy a valószínűsége, hogy egymás hátráltatják. Többek között ennek a problémának megszüntetése miatt készítettük el az ERP programok MegApex változatát. A MegApex listázó lehetőségei minden kezelőnek önálló működést biztosítanak. Tehát ha valamelyiknél valami hiba van, akkor az csak önmagában azt a kezelőt érinti, a többinek a működése változatlanul folytatódik.

A másik ok, amely a viszonylag gyakori lassulást előidézheti: az Oracle adatállomány egyes felhasználóknál jelenleg már több, mint tizenkét év adatait tartalmazza. Ebből – a bér kivételével – elegendő lenne csak az utolsó nyolc évet tárolni. A többi törölhető lenne! (A felesleges adatokat csak a tulajdonos, a felhasználó törölheti!) A feleslegesen nagy adatállomány önmagában is okoz bizonyos lassulást, de a jelentősebb ok, hogy a listák készítésénél az Oracle működése nehézkessé válik, és a rendezési szempontok nem tudnak hatékonyan működni. Ez a tünet főleg az kezelők által szerkesztett un. „Kontrolling lekérdezések” (Utókód) listáknál fordul elő. Mivel egyre több felhasználó, az éves kimutatásokhoz készít ilyen listákat, ezért napjainkban gyakori az ebből az okból történő lassulás. Ezt a lassú működést programozói segítséggel lehet javítani. Kérjük a felhasználókat, ha van ilyen „lassú lista” problémájuk, jelezzék azt. 

Az új, nagyobb, gyorsabb szerver beállítása a „lassulási” problémák előfordulását jelentősen csökkenti fogja, de a felhasználói odafigyelést nem helyettesíti. A futási idők jelentős javulását a MegApex programok használata jelenti majd.


2. Internet Explorer megszűnik

Jönnek a hírek, hogy az Internet Explorer használati lehetőség megszűnik. Például:
(https://www.penzcentrum.hu/tech/20230214/kesz-vege-ma-vegleg-lekapcsoljak-minden-gepen-ezt-a-bongeszot-1134037)

Korábban, előző hírlevelekben, többször volt szó arról, hogy a MegaORA programok működéséhez szükséges böngészők lehetőségei szűkülnek, a MegaORA programok használata egyre körülményesebbé válik. Többek között ezért is készítettük el a MegApex programváltozatot, amely azonos adatállományon, azonos ügyviteli megoldásokat tartalmaz. Hosszabb távon a MegApex programok használata a megoldás, amely hatékonyabb internet elérést biztosít, és új és új változat elkészítésével igyekezünk a megszokott és ismert MegaORA használatot biztosítani. (Lásd a Hírlevél erről a témáról készített ismertetőjét.)

 
A MegaORA -hoz történő böngészőhasználatról informatikus munkatársunk a következőket mondja.
Rossz hír

Mostanában kezdi a Microsoft kiküldeni azt a frissítést, ami végleg megszünteti a jó öreg Internet Explorert a felhasználók gépein. Tehát emiatt kénytelen alternatív böngészőt használni minden olyan felhasználó, aki – amíg ragaszkodik a MegaORA futtatásához

 
Jó hír

Készítettünk egy programot, amit csak le kell futtatni, és ez beállítja az EDGE-en belül, a MegaORA program használatát, immár nem 30 napra, hanem a végtelenségig, és nem kell ezzel többet foglalkozni. A program letölthető a megastar.hu honlapról:

 
https://megastar.hu/hu/asp-saas/asp-saas-letrehozasa-inditasa
 
Az EDGE beállítás MegaORA futtatáshoz a jobb egér gombot nyomva ki kell választani a „Link mentése másként” lehetőséget
 

 
 
Még egy, 2.0. Jó hír

Lehet újra frissíteni a JAVA programokat, de fontos, hogy továbbra is csak a 32-bites verzióval fog működni a program.
A Windows operációs rendszerek frissítésében sem akadály a MegaORA futtatása: Windows 11-en is működik a programunk.
De! Ismét  - Hosszabb távon a MegApex programok használata a megoldás!


3. Készül a MegApex 2.0.


A folyamatosan fejlődő technikai lehetőségeket követni kell, amint a jogszabály változásokat, vagy a böngésző változásait is. Az ügyviteli lehetőségekben elsősorban a jogszabály követés látszik. Ám a változó fejlesztő eszközök használatával, mind hatékonyabb, gyorsabban futó, egyszerűbben kezelhető programok, új és új változatok készíthetők el. (A MegaORA jelenleg használt verziója már 4. – 6. generáció váltáson esett át.)  

A MegApex 2.0 verzió megújult külsővel a korábbi 1.0. szerves folytatása. Az ügyviteli feladatok, azok megoldási lehetőségei, a menü felépítése, az egyes beviteli felületek, feldolgozási folyamatok, és az eredmények, listák, jelentések – lényegében azonosak. Az új verzió főleg a belső (hatékonyabb) működésben és az internet kezelésében jelenik meg.

Látványra a Főmenü képernyő is megváltozik az új arculatnak megfelelően. Ez csak ikonok, színek, elrendezések változása, a 2.0. indító képernyő lényegében tartalmazza az összes szükséges feladatot, lehetőséget. Az új Főmenű képe:

 
 
 

 

Az 1.0.-ás verzióval történt ismerkedési, tanulási ráfordítás teljes mértékben hasznosítható a 2.0. verzióhoz. Azaz nem kell újat tanulni, csak meg kell szokni az új formát. Ahol kisebb mértékű kezelési, működési eltérés van, azt a 2.0-hoz tartozó on-line help leírja.

Az új Apex verzió egy ügyvitel céljára letisztult, áttekinthető képeket állít elő, amely az ügyviteli munkában jól használható. Az új képernyők bemutatására látható az alábbi kettő képernyő. (Az ott látható nevek a mi próba adatbázisunkban lévő kitalált nevek.)


Példák az adatbeviteli, munkavégzési képernyőkép változására:
 
MegAPEX 1.0                                                                                     MegAPEX 2.0 
 

 
 
 
 
 
 

Látható, hogy tartalmában azonosak, csak a stílus változott, más gombok, ikonok kerültek a képernyőre – ez a változat egyre jobban formázza az ügyviteli munka egyszerű, kékes szürke igényeit. (Amit a MegaORA programoknál megszoktunk.).



4. E-posta rendszer, számlák küldése elektronikusan


A programhasználat egyik célja a minél hatékonyabb élőmunka elősegítése. Így célegyenesbe érkezett az a fejlesztésünk, mely megoldja a programunkkal készített számlák automatikus, elektronikus továbbítását. Az e célra fejlesztett program a Google levelező rendszerét használja az e-mailek továbbításához. Ezért Gmail-es email címre van szükség a továbbításhoz. A program figyeli a Google mail küldési szabályzatában levő kritériumokat, így megóva e-mail címünket attól, hogy spambotnak jelöljék.

Természetesen a MegaORA és MegApex programok biztosítanak majd ilyen e-mail címet, de lehetőséget biztosítunk saját cím használatára is. Ehhez mindössze egy – akár ingyenes, akár fizetős (ahol a @gmail.com domain megváltoztatható) – Google accountra van szükség, melyben be kell állítani a kétlépcsős azonosítást, és az alkalmazásjelszavak közé egy egyéb típusú jelszót kell generáltatni, és beállíttatni. Ezt a beállítást a Megastar Plus Kft. munkatársa fogja végezni, a felhasználói igény alapján, azért, hogy a program kezelni tudja a saját címet. Jelenleg az első verzió a MegaORA-s szállítólevelet és számlát, illetve a MegApex által készített számlát továbbítja. A lista készítő programok további fejlesztése után lehetőség lesz a MegApex programok által készített listák e-mail formában történő küldésére. (Az olyan nagyszámú levél, mint például az iskolai étkezési program több száz számla küldése egyidőben, majd egy következő fázisban lesz lehetséges.)

Ennek a fejlesztésnek a belső teszt üzeme már megkezdődött. Lehetőség van e-számlát és papír alapú, de elektronikusan továbbított számlát készíteni és továbbítani. E-számla esetén ne feledjük, hogy partnerünknek is archiválási kötelezettsége van, illetve amennyiben saját címet használunk fel a küldéséhez, a küldőnek is.

A kétféle számla formátum - papír alapú és az e-számla - között az a különbség, hogy a papíralapút ki kell nyomtatnia és le kell fűzni a vevőnek, míg az e-számlát nem kell kinyomtatni, azt – a PDF formát, aminek a HASH kódja beküldésre került a NAV XML adatba – azt elektronikus formában kell megőrizni. Az e számla készítésről részletesen volt szó a 2022 januári Hírlevélben.

Természetesen ahhoz, hogy a program jól működjön, szükség lesz egyes törzsadatok beállítására, kiegészítésére, hogy utána zökkenőmentesen működhessen a küldés. Ebben a Megastar munkatársak segítenek.

Szívesen vennénk, ha néhány ügyfelünk segítene az ellenőrzésben. Az átadott működés teszteléshez várjuk cégek jelentkezését, akik használni akarják az elektronikus számla továbbítást, a keszlet@megast.hu email címen jelentkezhetnek, hogy segítsék munkánkat. A közreműködők biztatására el kell mondani, hogy ennek a levelezőnek egy felhasználós változata már hónapok óta működik egyik saját szerveren dolgozó ügyfelünknél. Most a SaaS szolgáltatás, a sok felhasználó egy szerveren működés próbájáról van szó.