bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél 2017. július

 

fejlc

Törvényi változások, fejlesztések

 

  1. MegApex 1.0. a SaaS gépen
  2. Bérszámfejtés: egyedi lehetőségek bővítése
  3. Számlázás, Anyag és áruforgalom
  4. Házipénztár
  5. Eszköznyilvántartás
1. MegApex 1.0. a SaaS gépen

A korábbi Hírlevében ismertetésre került a Megastar új fejlesztése, a MegApex program. A több éves fejlesztés eredménye már a felhasználók számára is hozzáférhető. Az alábbi leírás a kezelés nagyvonalú bevezető ismertetője.

A MegApex programokat egyelőre csak a SaaS szolgáltatást igénybe vevő felhasználóknak, a DB03 szerveren helyeztük üzembe. Ez a felhasználói kör a legszélesebb, több száz felhasználó, több mint ezer szervezet feldolgozása. Itt minden kezelő a munkájához a MegApex programokat IS használhatja – párhuzamosan a korábbi MegaORA programokkal.  A korábbi Hírlevél vázolta a fejlesztési stratégiát, melynek a lényege a kompatibilitás, a csereszabatosság. Tehát a MegaORA és a MegApex rendszerek elvei, kódszám rendszerei, működése, a programok kezelése azonos, csak a felület, a megjelenés tér el. Az adatok és a háttér eljárások azonossága lehetővé teszi, hogy egy adott kezelő, egy adott feldolgozás adatait mindkét rendszerrel elérje, dolgozzon vele. Például, ha a MegaORA adatbevitellel létrehoztak valamit, akkor az a MegApex programokkal megtekinthető, tovább dolgozható. Ugyanez fordítva is lehetséges, azaz az új rendszer megismerésének útja – átmenetileg – a két rendszer együttes használatával (is) lehetséges.

Miért kell megtanulni, használatba venni az új programokat? A MegaORA használatának lehetősége idővel meg fog szűnni. Ennek oka, hogy a java pluginok kivezetésre kerülnek a böngészőkből. Az új böngésző verziókban, például a Microsoft (Explorer) és a Google (Chrome), stb. már nem támogatott a MegaORA működtetéséhez szükséges java pluginok használata. A MegaORA használhatósága rövidtávon még nem lehetetlen, de hosszabb távon gondoskodni kell váltásról. Szerettük volna már az év elején indítani az ismerkedést, de a legfejlettebb Apex 5.0. verzióra (fejlesztőeszközre) történő áttérés sok kellemetlen meglepetést okozott.

De már itt van! Hogyan lehet elindítani a MegApex programot? Pl. a SaaS feldolgozás létrehozása oldalról, ahol az alábbi képernyő jelenik meg:

Amint a képen látható a témánk szempontjából a 3. és a 4. gomb az érdekes.

A 4. gomb lehetővé teszi, hogy a felhasználó a saját kliens gépére, a MegApex programot indító ikont telepítsen.

A 3. - MegApex indítása gombbal az alábbi – belépési – képernyő jelenik meg:

Gyakorlott és/vagy feldolgozással rendelkező felhasználónak a fenti képernyő harmadik szekciója érdekes, a„Belépés a MegApex feldolgozásba”. – hiszen sem Demó feldolgozást, sem Regisztrációt nem akar. A belépésnél két adat megadása szükséges, a Kezelő név és a Jelszó. Ha a kezelő ezekbe az adatokba a MegaORA belépéshez használt kezelő nevet és jelszót adja meg, akkor belép a MegApex feldolgozásba.

Ez a leírás az alapvető kezelési ismereteket tartalmazza, külön kiemelve az azonosságokat és az eltéréseket a már megszokott MegaORA megjelenéséhez, kezeléséhez képest.

Az indítás után megjelenő FŐMENŰ képernyője a következő:

Amint látható, grafikus (nagy) gombokkal indíthatók a rendszer egyes moduljai. Ezek a már elkészült modulokat és a még jelenleg fejlesztés alatt lévő modulokat jelölik. A képernyőn az ikonok elhelyezkedése a képernyő méretétől és felbontásától függ. Lehetnek egy sorban egymás mellett, vagy két sorban egymás alatt is, de minden alrendszer ikonja szerepelni fog a képernyőn.

Az elkészült és elindítható modulok a következők.

  • Főkönyv, Folyószámla, Pénzügy, Áfa;
  • Számlakészítés;
  • Bér, – (jelenleg munkaügyi és TB funkciók nélkül);
  • Házipénztár;
  • Kontrolling; utókalkuláció (A listakészítés még fejlesztés alatt van.)

A többi modul jelenleg még fejlesztés alatt van, a felhasználó által nem indítható, illetve felhasználói indításkor a következő, „Fejlesztés alatt” kép jelenik meg:

Ami eddig ikonnal indítható művelet volt (F.V. gomb), az most a főmenü mellett mindig látható keretes kismenüben érhető el. Ezek az alábbi feladatok:

Itt lehet másik feldolgozásra váltani, vagy egy feldolgozáson belül évet váltani, illetve itt indítható a Szerviz menü is.

Az egyes modulok indítása a modul (nagy) ikonjára történő egérkattintással történik. Újszerű megoldás, hogy itt a főmenü ikon két részből áll. A bal oldali, nagyobb ábra, és a jobb oldali, lefele mutató háromszög. A két részre történő ráklikkelés más és más működést eredményez.

Kezdjük ez utóbbival, amelyre a ráklikkelés a már ismert menüválaszték megjelenését eredményezi.

Példaképpen a Főkönyvi könyvelés gomb jobb oldalán látható háromszögre kattintunk, akkor legördül az alábbi Főkönyvi menü.

A menürendszer a már ismert MegaORA menühöz illeszkedik, kezelése a már megszokott módon történik, Vannak elemi feladatok, amelyek indítása már végrehajtható feladat, és vannak összetett feladatok, amelyek indítása újabb menü indítását eredményezi. A MegaORA rendszerben alkalmazott „Gyors menü” lehetőség a MegApex rendszerben is rendelkezésre áll.

Bár a fenti ikonokból, illetve a kezelésből nem egyértelmű, de a hierarchikus menüstruktúra létezik, sőt nélkülözhetetlen a kezelői jogosultságok beállításánál. Segítségével nagy feladatcsoportokat tilthatunk, vagy engedélyezhetünk az egyes kezelők számára. A jogosultság megadási feladatoknál csak menü formátumú megjelenítés található.

Ha egy Főmenü ikon bal oldali, nagyobb kép részére kattint a kezelő, akkor egy grafikus ábra jelenik meg.

A megjelenő ábra egyrészt áttekintést ad az illető modul felépítéséről, a munkafolyamatok kapcsolódási lépéseiről, másrész a grafikus felületen egérkattintással elindíthatók az egyes feladatok, illetve az összetett feladatok menüi.

Ez a grafikus ábra a kezelés egyszerűsítésének eszköze. Egyrészt grafikusan ábrázolja a modul felépítését. Másrészt a kezelőnek segíti az eligazodást, mit, hol talál meg. (A korábbi több szintű menü rendszer hátránya az volt, hogy az egyes konkrét feladatok elérése, elindítása nehézkes volt, a kezelőnek „keresgélni” kellett a feladatokat.)

A formák és színek beszédesek:

  • a rózsaszín elemek gyűjtő fogalmak, sem indítható feladat, sem menü nem működik mögötte.
  • a szürke elemek kiválasztásával menü indítható, ott kell megjelölni majd a konkrét indítandó feladatot.
  • a zöld elemek azonnal induló feladatokat jelölnek: egérkattintásra rögtön a feldolgozás (beviteli) képernyője jelenik meg (minden modulban ezek az adatbeviteli képernyők).

A Főkönyvi modul grafikus kezelői felülete (a kezelés módja minden más alrendszerben is azonos!):

Tekintsük át a grafikus ábrát, amely tehát kezelői felület is. Vagy közvetlen elindítható feladatot jelölnek az egyes elemek, vagy több feladatot tartalmazó menü listát indítanak. Nézzük először a leggyakoribb feladat indítását, a forgalom bevitelt! A forgalom bevitel – a főkönyvi modulnál – azzal indul, hogy kéri a program a forgalmi terület meghatározását. (Például a Számla készítésnél nincs forgalmi terület.)

A forgalmi terület bekérése az alábbi képernyőn történik:

A forgalmi terület kijelölése, sorszám megadása után az alábbi – már bevitt tételeket tartalmazó – rátekintő képernyő jön be. Ennek működése hasonló, mint a korábbi MegaORA programokban. Új bevitel, Módosítás, Törlés, Tétel kiíratás, Könyvelt tétel felhozása forgalomba, Kezelői paraméter beállítás, stb. feladatok végezhetők.

Vannak azonban eltérések is az eddig megszokottól. A forgalmi területek kiírása már nem külön menüpont, hanem egy gomb a forgalmi terület rátekintő táblázaton, és azt a forgalmi területet írja ki, amiben éppen benne állunk.

Az egyes tételsorok módosítására nem külön gomb szolgál (mint eddig), hanem a tételsor elején található ikon megnyomásával nyílik meg a tétel módosításra.

A bizonylatok kiíratása (Tétel megtekintés), szintén a sorokban lévő ikon segítségével, a kis ikonra történő egér klikkeléssel indítható.

Ugyancsak a tételsorban lévő kis ikon indítja egy adott tétel törlését is ()

A képernyő elfogadása, elvetése, illetve a visszalépés is egységesen az alábbi gombokkal végezhető:

Az érdeklődőben jogosan merül fel, ha sok új dolgot tud ez az új program, és némileg eltér a kezelés, akkor honnan tudja meg a kezelő ezeket a lehetőségeket? A készítők nagyon fontosnak tartották a lehetőségek mind részletesebb leírását. Minden képernyő bal felső részén látható a „Help”, vagy „?” – jel, amely a képernyőhöz tartozó dokumentáció, a kezelési, működési ismereteket leírja. Ha a fenti „Főkönyvi forgalom beviteli” képernyő dokumentációját kérjük, akkor megjelenik a teljes HELP szöveg. Ezen a leírásban részletesen szerepel az adatok, kezelési lehetőségek, működés, stb. leírása. Amint a korábbi programokról rendelkezésre állt, a szövegek az egyes alrendszerekről egybefüggő kötetben is kiírathatók lesznek.

Azonban ha csak egy konkrét mező kitöltésére vagyunk kíváncsiak, akkor a mező nevére kattintva konkrét kitöltési utasítást kaphatunk: Például:

Ez a lehetőség minden olyan mezőnél rendelkezésre áll, ahol az egérrel a mezőre közelítve az aláhúzást kap.

Külön jelentőséget kapnak a tételsor színek: jelölhetők a más-más tulajdonsággal rendelkező sorok (felhozott tételek módosításra, törlésre, kész – nem kész tételek, stb.)

Egyedileg állítható (a Felhasználó által) az egy lapon megjelenített sorok (tételek) száma. Az alap kialakításban ezt úgy határoztuk meg, hogy egy lapra annyi sort írunk ki, amennyi a képernyőn egyszerre megjeleníthető. A többi tétel lapozással érhető el. Ha valakinek a „görgetés” szimpatikusabb, akkor bal felső sarokban a sorok számát megemelve – vagy az „ALL” (minden)-t kiválasztva érheti ezt el.

 

A grafikus indító oldalon menülépést választva:

A menülépéseket indító gombok kezelése a már ismert módon történik. Az alábbiakban – a fenti grafikus ábra – a Főkönyvi rendszer eredményadatainak menücsoportjait veszi sorra.  Ezek: 

  • Főkönyvi könyvelés listái
  • Folyószámla könyvelés listái
  • ÁFA listák
  • Pénzügyi nyilvántartás listái

A főkönyvi listákat választva az alábbi menü nyílik:

A listázó feladatok, - a már megszokott és elvárt – módon működnek, a feladat indításakor első lépés, hogy a program bekéri az „Adatok szűrésének” és a lista formájának adatait. Az elinduló lista első oldalán ezeket a működésnek és adatszolgáltatásnak, adatoknak a körét írja ki. Különösen több, nagyobb lehetőség az adatok EXCEL formában történő megjelenítése.

2. Bérszámfejtés: egyedi lehetőségek bővítése

Ezek készítése a MegaORA programon belül nem újkeletű: eddig is készültek egyedi megoldások a számfejtések előkészítésére, külső adatok beolvasására. Ehhez a programban egy menüpont áll rendelkezésre, de mögötte mindenkinek (akinél ez szükséges) a saját, egyedi problémát megoldó program indul el.
Az év eleji új bevezetésekkel több új egyedi program is készült. Ezek jelentősen egyszerűsítik, könnyítik a folyamatos feldolgozást, számfejtést. A januári indulás óta sok pozitív tapasztalatot szereztünk.
Emellett készek vagyunk speciális, a számfejtéshez nem, vagy csak áttételesen kötődő egyedi programok készítésére is. Például a személyekhez köthető kiegészítő törzsekkel jelenleg a földrajzi kódok bevitele lehetséges (ezeket a kódokat a jogviszony törzsben rendelhetjük a dolgozóhoz), nyilvántarthatók a dolgozóknak kiadott eszközök – munkaruha, munkaeszközök, telefonok, egyebek -, ha ezt nem az eszköznyilvántartó programmal teszik, a dolgozói nyilvántartó lap alapján a dolgozók ezzel elszámoltathatók.
Az egyedi programok körét a főkönyvi modulra is kiterjesztettük. A Speciális szövegadatok fogadása (FA419) is hasonlóan működik: ha van egyedi igénye a Felhasználónak, akkor ebben a menüben az ő igényeit kielégítő program indul el és működik. Itt jellemzően külső adatok alapján képzünk főkönyvi forgalmi területet. Ez lehet egyedi számlázásból keletkezett adat, vagy Excelben felsorolt adatok alapján kötelezettség előírás, vagy bármi más, ami a Felhasználó munkáját segíti.
APEX programok 
A MegaORA többi moduljához hasonlóan a HR is készül az új technológia felhasználásával. Az új program a MegApex, amely már nem használ JAVA elemeket.
A fejlesztéssel eljutottunk odáig, hogy a Bérszámfejtés mint alapmodul már működik. A program szerkezete, menüje és működése alapvetően megegyezik a MegaORA programban megszokottakkal. Más a felület, a kezelés módja is kicsit más, új „kerettörténetet” kell megszokni. A két program ugyanazokat az adatokat használja, amiből az következik, hogy az egyikkel létrehozott állományt nyugodtan folytathatjuk a másikkal, vissza is térhetünk az egyikre…
A bérszámfejtés grafikus felülete bekötés alatt van, hamarosan ez az alrendszer is használható az egy képernyőn áttekinthető ábra lapján.
Amennyiben valaki érez elszántságot, hogy kipróbálja az új felületet, ezt bátran megteheti. A programokhoz készült help, és az egyes mezőkhöz külön kitöltési utasítás is. Ha ez nem elegendő, készséggel segítünk!
3. Számlakészítés
Devizás fizetési mód és devizanem összehangolása
Beépítettük a Számlázóba, hogy számla készítés közben figyelje a program, amennyiben a választott fizetési mód és a számla devizaneme nincsenek összhangban. A fizetési mód törzs kiegészült egy új mezővel, ez a Devizás fizetési mód. Itt kell jelölni a saját vállalatnál, hogy az adott fizetési mód devizás-e, vagy sem. Az AR311 Számla forgalom bevitel képernyőn, amikor devizás fizetési mód esetén HUF a devizanem, vagy fordított esetben nem devizás fizetési mód esetén HUF-tól eltérő a devizanem, akkor a program ennek megfelelően figyelmeztető üzenetet küld.
Amennyiben a figyelmeztető üzenetek ellenére sem kerülnek javításra a bevitt adatok, úgy a számlát nem lehet elkészültre tenni egészen addig, amíg a fizetési mód és a devizanem nincsenek összhangban.
 
Jövedéki engedélyes kereskedői tevékenység – energiatermékek belföldi forgalma esetén
Egyedi programfejlesztés keretében megvalósult, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott 4003/2017. tájékoztatásban leírt követelmények alapján, a jövedéki engedélyes kereskedő által teljesítendő adatszolgáltatás az energiatermékek belföldi forgalmáról egy új menüpontnak (AKJ1 Jövedéki adatszolgáltatás) a segítségével teljesíthető. Az adatszolgáltatási kötelezettség a NAV honlapján közzétett, az általános nyomtatványkitöltő program segítségével kitöltött NAV_J09 számú nyomtatvány, valamint a MegaORA programból kinyert elektronikus fájl csatolásával és Ügyfélkapun keresztül történő megküldésével teljesíthető.
2016. évi LXVIII. törvény a jövedéki adóról, valamint 45/2016. (XI.29.) NGM rendelet 3. mellékletének értelmében a jövedéki engedélyes kereskedői tevékenység esetén a jövedéki termékek nyilvántartását a többi terméktől és tároló helytől elkülönülten kell kezelni. A jövedéki termékek nyilvántartásához elkülönített raktárt a programban a Tároló helynél a Raktár jellege mezőben kell Jövedéki raktárnak minősíteni. Ennek hatására jövedéki raktárban csak jövedéki termékekre lehet készlet és számla forgalmat rögzíteni és az adatszolgáltatáshoz szükséges fájlt elkészíteni.
A listáknál a szűrőképernyőn a jövedéki raktárakra vonatkozóan elkülönülten lehet lekérni a jövedéki raktár nyilvántartásait. Ezek az általános raktáraktól teljesen elkülönülten mutatják a készlet mennyiséget és értéket.
Készlet adatok fogadása
Módosítottuk a készlet adatok fogadása menüpont működését, hogy gyorsabbá és egyszerűbbé tegyük az adatok fogadását a főkönyv felé. Két új opció került be a megszokott szűrőképernyőre.
  1. Feladással együtt a korrekció is adódjon fel mező pipálásával azt tudjuk szabályozni, hogy amennyiben vannak korrekciós tételek az adott időszakra, akkor azok is egyszerre kerüljenek-e feladásra a normál bizonylatokkal. Ebben az esetben nem kell külön elindítani a Korrekciós feladás gombot, elég csak a Fogadás indítása.
    Korrekció akkor keletkezik, ha egy adott időszakhoz tartozó bizonylat már bekerült korábban a főkönyvbe, de egy a készletben történt módosítás vagy sztornózás miatt megváltozott annak az értéke. (Pl.: egy bevételezést amiből már volt felhasználás sztornóztunk, akkor a felhasználás már egy másik bevételezéshez kötődött át automatikusan, aminek ha más volt az értéke, mint az eredeti bevétnek, akkor módosult a felhasználás értéke is. A korrekciók keletkezését az AK(AR)5234 Főkönyvi feladás eltérés listán lehet látni.) A már könyvelt érték és a készletben módosult érték közti különbözet kerül ilyenkor elszámolásra (feladásra), biztosítva ezzel a főkönyv és az analitika közötti egyezőséget. Ezt a korrekciós feladást önállóan is el lehet indítani az ilyen megnevezésű gomb segítségével. 
  2. Az Előzmény időszakok automatikus feladása mező pipálásával azt lehet szabályozni, hogy Feld.időszak mezőben megadott időszak és az azt megelőző időszakok is kerüljenek-e feladásra egy lépésben. Ez egy kényelmi funkció, gyorsabbá teszi a feladást, mert több időszakot érintő feladás esetén csak egyszer kell megadni az időszakot. A szűrőképernyő beállítása után a Fogadás indítása gombbal lehet elindítani a készletadatok fogadását főkönyvbe.
4. Házipénztár
A házi pénztár kibővített működtetése esetén lehetőség van folyószámlás házi pénztári bevételi bizonylatkészítésével egyidejűleg készpénzes számla kiállítására is.
A házi pénztár ilyen módon történő működésének feltétele a házi pénztáritól függetlenül, a számla kiállításához szükséges adatok, beállítások, törzsek megléte.
Három eset különböztethető meg az alapján, hogy a Házi pénztárba történő befizetéskor szükség van-e ugyanakkor készpénzes számla generálására:
  1. Nevesített ügyfél esetén - szükség van számla kiállítására, és a keletkező számla kerüljön a folyószámla nyilvántartásba (mint terhelés, amelynek készpénzes kiegyenlítése a pénztári oldalról a Házi pénztári tétel.)
  2. Nem nevesített a befizető - de szükség van számla kiállítására, de ez a számla ne kerüljön bele a folyószámla nyilvántartásba. Ekkor ez a befizetés egy adott alkalomra szól, készpénzes számla, és annak pénzügyi teljesítése, amikor a befizető személye lényegtelen.
  3. Csak pénztári befizetés – ekkor egyáltalán nincs is szükség számla kiállítására
5. Eszköznyilvántartás
Az Eszköznyilvántartásban az értékcsökkenési leírási kulcsok kettő tizedes jegyűre bővültek.



2017. július

 

 

 

facebook_hirlevel

Facebook