bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél 2018. május

 

fejlc

Hírlevél 2018. május– Online számla
 
Az alábbi leírás jelenleg a MegaORA, (majd a MegApex) dokumentáció része. Azért, hogy a Felhasználó teljes körűen lássa a feladatokat, a leírás, mint egybefüggő szöveg a Számlázási dokumentáció mellékletben található. Továbbiakban a megfelelő Törzsadat beviteli modulok dokumentációs leírásaiban is frissítésre kerülnek az itt leírt változások. A megfelelő adatbeviteli programok elkészültek, jelenleg még tesztelési fázisban vannak, amelyet ezen a héten bocsátunk a Felhasználók rendelkezésére az éles adatbáziskoban. 
 
Miért van szükség a módosításra? Az adatszolgáltatást előíró 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet, a számlakészítésben korábban is szerepelt adatait egyrészt bővítette, másrészt olyan előírásokat határoz meg, amelyet nem, vagy nem az előírt formában használtak a programok. Ezért szükséges  kiegészíteni a jelenleg használt Törzsadatokat. Módosítások köre:
  • Fizetési mód törzs – a korábban használt Fizetési mód kódokhoz meg kell adni a NAV előírás szerinti szabványos megnevezést.
  • ÁFA és Árbevétel módosító törzs - mint új adatot kell megadni az ÁFA mentesség nevét és a törvényi hivatkozást.
  • Termék besorolás törzs – új, Kombinált Nomenklatura kategória is megadható.
  • Termék (Cikk) törzs adatok – a számlázási adatokhoz több új mező kitöltése lehetséges, a Termékdíjas és közlekedési eszköz termékeknél. A Felhasználót segíti, hogy az új adatok bevitele a törvény által előírt lehetőségek közüli választással történik.
A törzsadatok kiegészítésében szerepelő adatok beállítását csak a feldolgozások kezelői végezhetik el, azok, akik ismerik a feldolgozások konkrét tartalmát. A kiegészítés FONTOS! Ezek hiányában nem készül számla 2018. július 1. után, illetve hibás adatszolgáltatási adat keletkezik. (Ennek felelőssége a Felhasználót terheli.)
Online adatszolgáltatási kötelezettséghez kapcsolódó törzsadat változások a MegaORA Számla programban
2018. július 1-jétől kötelező adatot szolgáltatni a legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmazó, belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított számlákról. A kibocsátott számlák – és számlával egy tekintet alá eső okiratok – adataira vonatkozó adatszolgáltatás 2018. július 1-jétől a kiállítás után, rövid időn belül, elektronikusan teljesítendő. Számlázó programmal történő számlázás esetén a számlaadatokat a számlázó programból emberi beavatkozás nélkül, nyilvános interneten keresztül azonnal, a számla elkészülése után rögtön továbbítani kell a NAV-hoz.
A NAV speciális igényeit figyelembe véve a modul fejlesztése érintette úgy a törzsadatokat, mint a forgalom bevitelt is. Ezzel tudjuk biztosítani a számlák adattartalmának XML formátumban történő tárolását és a NAV szerverek felé az adatkommunikáció megvalósítását.
Az alábbiakban foglaltuk össze a törzsadatokban történt változásokat, amelyek már jelenleg is elérhetőek a felhasználók számára a rendszerben. Kérjük, hogy olvassák át és kezdjék el a törzsadatok módosítását, mert ezek megléte elengedhetetlen lesz a szóban forgó adatszolgáltatás zökkenőmentes működéséhez.
Fizetési mód
A fizetési módokat az AS/AK/AR114 Partnertörzs bevitele és módosítása menüpontból lehet elérni.
A saját vállalatot kell kiválasztani, majd a Módosítás gomb segítségével belépni. A Fizetési módok gomb megnyomásával lehet előhívni a fizetési mód törzset. Itt szintén kiválasztás után a Módosítás gomb segítségével meg kell határozni a már meglévő fizetési módok mellett, hogy a NAV megfeleltetés szerint az adott fizetési módunk mi lesz (a képen pirossal jelölt legördülő mezőből választhatunk). Az OKgombbal kell elmenteni a változtatást.

 
Áfa és árbevétel módosító törzs
AS/AK/AR112 Áfa és árbevétel módosító törzs bővült három új mezővel:
1, Áfa törvény hatálya; 2, Mentesség oka; 3, Különbözet szerinti adó.
Áfa trv. hatálya mezőnél minden adómentes kódnál jelölni kell, ha az Mentes az adó alól. Amennyiben adómentes kódról beszélünk, úgy az alatta lévő mezőben a Mentesség okát is meg kel határozni.
Az Áfa trv. hatálya mezőnél kell jelölni azt is, ha az adott kód az Áfa trv. hatályán kívüli.
Amennyiben az adott áfa kódra Különbözet szerinti adózás vonatkozik, akkor ebben a mezőben ki kell választani, hogy az Áfa tv. 169. § P vagy Q pontja alapján történik-e az adózás.
A fent leírt adómentességre vonatkozó jelölést az összes már meglévő áfa kódra jelölni kell (tehát bele kell menni módosítással), különben az adatszolgáltatás hibás lesz az ilyen vonatkozású számlák esetében.
Termék besorolás
AS/AK/AR 123 Termékbesorolás menüpontban új választási lehetőségként került be a Besorolás jellege mezőben a Kombinált Nómenklatúra (KN).
Terméktörzs
Az AS/AK/AR126 Terméktörzs menüpontban a Számlázási adatok fül bővült 5 új mezővel.
Termékdíj kötelezett termékeknél ki kell választani a legördülő mezőben, hogy Igen termékdíj kötelesek.
Termékáram mezőben meg kell határozni termékdíj köteles termékek esetén, hogy hova tartoznak. Ezt a legördülő mezőben megjelenő listából választhatjuk ki (akkumulátor, csomagolószer, egyéb kőolajtermék, stb…).
Jövedéki típus mezőben ki kell választani a listából, hogy az adott jövedéki termék mely típusba tartozik a megadottak közül (alkoholtermék, ásványolaj, dohánytermék).
Az Új közlekedési eszköznek minősülő termék esetén be kell pipálni ezt a mezőt. (Áfa tv. 89. § és 169. § o) esetén)
Közlekedési eszközfajta legördülő mezőből lehet választani, hogy milyen fajtához tartozik az adott termék (légi, szárazföldi, vízi) (Áfa tv. 89. § és 169. § o) esetén).
 

 
E témában írt előző Hírlevél:
Hírlevél 2018. április – Online számla

Jogszabályi előírásokról (NAV tájékoztató alapján)

 

2018. július 1-jétől kötelező adatot szolgáltatni a legalább 100 ezer forint áthárított áfát tartalmazó, belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított számlákról.

A kibocsátott számlák – és számlával egy tekintet alá eső okiratok – adataira vonatkozó adatszolgáltatás 2018. július 1-jétől a kiállítás után, rövid időn belül, elektronikusan teljesítendő. Számlázó programmal történő számlázás esetén a számlaadatokat a számlázó programból emberi beavatkozás nélkül, nyilvános interneten keresztül azonnal, a számla elkészülése után rögtön továbbítani kell a NAV számára. 

Az adatszolgáltatási kötelezettség főszabály szerint a belföldi adóalanyok közötti ügyletekről kiállított olyan számlákra terjed ki, amelyekben 100 ezer forint vagy azt meghaladó összegű áthárított áfa van.

A nemzetgazdasági miniszter online adatexportra vonatkozó a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet módosításának tervezetéből

2. § (1) A Rendelet 8. § (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[A számlázó programmal szemben követelmény, hogy]

„d) biztosítsa a kiállított számla, valamint számlával egy tekintet alá eső okirat legalább Áfa tv. szerinti kötelező adattartalmának az állami adó- és vámhatóság részére történő, 13/A-13/B. § szerinti elektronikus úton történő továbbítását.”

3. § A Rendelet a következő 4/A. alcímmel egészül ki:

„4/A. Számlázó programok adatszolgáltatása

13/A. § (1) A számlázó programnak a gép-gép interfész használatához szükséges azonosító adatok megküldése mellett a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább Áfa tv. szerinti kötelező adattartalmát a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat kiállításakor azonnal, XML formátumban, az állami adó- és vámhatóság közleményében meghatározott módon és adatszerkezetben, elektronikus úton továbbítania kell az állami adó- és vámhatóság részére.

Fejlesztési feladatok

A fenti jogszabályi szövegek megértéséhez és programok készítéséhez több száz oldalon leírt ismeret tartozik, amelyet – nagy munkával – szavanként kell számítógépi programokkal megvalósítani.

A NAV speciális és terjedelmes igényei alapján külső programmodul fejlesztésével foglalkoznak munkatársaink. Ez egyrészt biztosítja a számlák adattartalmának XML formátumban történő létrehozását és tárolását, másrészt a NAV szerverek felé a több lépéses adatkommunikáció megvalósítását. A rendszernek biztosítani kell a műveletek/események megfelelő végrehajtását és ezeknek nyomon követését, a folyamatok áttekintését. A számlák elkészítése, XML állomány képezése, és esetleges kinyomtatása után több lépésből álló adatkommunikáció a következő: 

Az első lépése egy ún. token kérés, amely a NAV szerverrel történő adatkommunikáció kezdete. Ez az egyszer használatos kapcsolati azonosító. Ennek az azonosítónak a segítségével lehet elindítani a beküldést, mivel ez biztosítja a kommunikáció jogosultságát, biztonságát.

A második lépés, hogy az azonosító alkalmazásával a számla adatokból felépített XML adatállományt el kell küldeni a NAV szervernek. Ekkor a NAV szerver válaszol, vagy nem tudta elemi, formai hibák miatt befogadni a küldeményt, vagy befogadta a küldeményt és a befogadásnak is keletkezik egy azonosítója.

A befogadás még – messze - nem a folyamat lezárása, mivel a befogadás után, a NAV ellenőrzéseket végez, aminek eredménye vagy jó, elfogadott a beküldött adat, vagy hiba van benne. Ezt az eredményt a küldő felhasználó köteles ellenőrizni. Csak az elfogadott státuszra állított beküldött adat jelenti a folyamat végét. Ha a beküldés státusza nem megfelelő, akkor a beküldőnek kell gondoskodni a továbbiakról, például egy következő, javított XML beküldésről.

A fenti kommunikációs lépésekből látható, hogy az XML képzéssel vetekedő bonyolultságú az adatkommunikáció feladata. A Megastar fejlesztés jelenlegi állapota szerint az XML képzéshez, adatbetöltéséhez szükséges programok elkészültek. Az adatkommunikációs műveletek programjainak megírása még fejlesztés alatt áll.

Ha a programokkal elkészültünk – várhatóan május hónap második felére, - akkor a felhasználóknak módjuk lesz tesztelni a rendszert. Első lépésben a MegaORA számlázó programhoz készül el az online lehetőség bővítése, ezzel a változattal lehet kezdeni a próbákat. Ha a bővítés megfelelően működik, akkor 1 – 2 héten belül a MegApex változathoz is rendelkezésre fog állni. De a használatba vétel, akár próba, akár feldolgozás céljából nem egyszerű feladat, a felhasználónak számos előzetes teendője van.

Regisztráció a NAV rendszerbe

Amíg a program fejlesztése folyik, van feladata a felhasználóknak is. Mind a teszt céljából, mind az „éles” feldolgozás céljából az online számla beküldéshez regisztrálni kell a felhasználónak a NAV rendszerben. Külön – külön. (A teszt próba, illetve az ahhoz szükséges regisztráció elmaradhat.) Számla illetve XML beküldése csak sikeres regisztráció után lehetséges. A nem regisztrált ügyfél nem kap beküldési token azonosítót. A teszt regisztráció lépéseinek leírása az alábbi az alábbi helyen érhető el:

https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol

(Ez nem rövid, és nem szórakoztató olvasmány.) A regisztráció, illetve az online számla készítése a számítástechnikában általános „kezelői jogosultságok” meghatározását valósítja meg. Első szinten az Ügyfélkapuban regisztrált vezetőnek kell regisztrálni. (Ez nem azt jelenti, hogy ő fog számlákat készíteni.) Az első szinten regisztrált személy, a saját regisztrációján belül, további személyeket regisztrálhat, azaz jogot adhat további személyeknek, az online számla készítéshez.

A „tájékoztatás a regisztrációról” leírásból látható, hogy az un. „elsődleges felhasználó” regisztráció előfeltétel az Ügyfélkapu regisztráció. Azaz csak Ügyfélkapu regisztrációval rendelkező (természetes) személy végezhet online számla regisztrációt. A fenti leírás terjedelméből is látható, hogy ajánlatos mielőbb elkezdeni gyakorolni az online számla regisztrációt. Mind az elsődleges felhasználó (ez olyan „rendszergazdai szerű”) regisztrációt, mind a további „másodlagos felhasználó”-i vagy „technikai felhasználó” regisztrációt. (Ez utóbbiak a számla készítési munkát végző dolgozók.) A program szigorú, meg kell gondolni, be kell gyakorolni, hol, milyen adatot kell megadni. Például a személyes adatok megadásánál a születési hely megadásánál, ha az illető budapesti születésű, akkor az anyakönyvi adatokban szerepelő kerületet is meg kell adni, stb. Az adatok megadásánál nagyon nincs idő gondolkodni, mivel 5 perces idő intervallumon belül kell elkészülni - különben újra – kell kezdeni a regisztrációs lépéseket. (Nem kell bosszankodni, az első 2 – 3, vagy több sikertelen próbálkozást gyakorlásnak kell tekinteni.) 

 

2018. április

 

 

 

facebook_hirlevel

Facebook