bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2018. augusztus

fejlc
 
Tartalomjegyzék:
 
  1. Az ARXML2 Kezelői műveletek Online XML műveletről menüpont alkalmazása adatszolgáltatások ismétlésére, korrigálására
  2. EKAER - NAV Online kapcsolat
  3. Leállt a Riport szerver

 

1. Az ARXML2 Kezelői műveletek Online XML műveletről menüpont alkalmazása adatszolgáltatások ismétlésére, korrigálására

 

A MegaORA rendszer biztosítja az erre kötelezett számlák adatszolgáltatásának automatikus képzését és a képzett XML adatok NAV számára történő elküldését. A képzés és elküldés – egyébként nagyon bonyolult folyamata - a MegaORA programban folyamatosan figyelemmel kísérhető. Ha a NAV-tól kapott visszajelzés azt mutatja, hogy nem sikerült hibátlanul az adatküldés, akkor annak okát meg kell vizsgálni és annak megfelelően különböző módon kell eljárnunk. Az a feladat, hogy eleget tegyünk az adatszolgáltatási kötelezettségünknek.  Az alábbiakban részletezzük, hogy egy-egy adatszolgáltatásnak milyen státuszai lehetnek, hogy milyen XML műveleteket lehet elvégezni ebben a menüpontban, és hogy az adott státusznak megfelelően kell-e valamilyen felhasználói beavatkozást (XML műveletet) tenni, és ha igen, akkor mit.

Az alábbi képernyőn van lehetőség tájékozódni az Online XML Adatszolgáltatások állapotáról, illetve megkeresni, kijelölni az adott számlát az XML műveletekhez. Nagyon fontos folyamatos figyelemmel kísérni az ún. „Függőben levő, várakozó” adatszolgáltatásokat, melyek valamilyen akadályt jeleznek az adatszolgáltatásban. Erről tájékoztat az „Ideje vár” adatmező ahol órákban kifejezve látható az adatszolgáltatási kötelezettség kezdetétől eltelt idő. Szűrő feltételt is alkalmazhatunk az akadályba ütközött bizonylatok kereséshez.





A Megnyitás gomb megnyomása után jelenik meg az a képernyő, ahol az xml műveleteket elvégezhetjük.
Az alábbi képernyő 4 részre (fülre/lapra) van osztva. Mindegyik fülön egy-egy XML műveletet lehet elvégezni az aktív funkció gombok segítségével. Ezek sorban a következők: Technikai érvénytelenítés, XML újragenerálás, XML beküldés, Státusz lekérdezés. Ezeknek a műveleteknek a működését az alábbiakban részletezzük, majd ezt követően található annak a leírása, hogy melyik státusz esetén, melyik XML műveletet kell elvégeznünk ahhoz, hogy helyes adatszolgáltatást adjunk a hatóság felé.

Áttekintés fülön: Technikai érvénytelenítés




Az alábbi képernyőn a technikai érvénytelenítésre kijelölt számlánál ki kell választani az Érvénytelenítési kódot és meg kell adni az Érvénytelenítés okát. Ezután az Érvénytelenítés indítása gombbal lehet elindítani az érvénytelenítés folyamatát. A Mégsem gombbal lehet kilépni a képernyőből.




A művelet sikeressége esetén az alábbi képernyő jelenik meg.






Számla XML képzés fülön: XML újragenerálás

Számla XML képzés fülön az alábbi adatokat nézhetjük meg egy számlához kapcsolódóan. Egyes esetekben előfordulhat, a számlához az elkészült XML fájl hibás adat tartalommal, vagy egyáltalán nem képződik meg. Ennek az oka az, hogy az XML-be töltött adatok formai vagy tartalmi módon megsértik az XML ellenőrzés szabályait. Ilyenkor az „XML érvényességi üzenet”-ben kapunk tájékoztatást a hibáról. A megfelelő javítás után az XML fájlt újra kell generáltatni. Ilyenkor aktív a képernyőn az „XML újragenerálás” gomb és ennek segítségével lehet ezt a műveletet végrehajtani a programban.






Amennyiben ezt az üzenetet kapjuk, akkor valamilyen hiba miatt nem sikerült a XML újragenerálás. Kérjük, hogy ilyenkor forduljon a Megastar Kft. ügyfélszolgálatához.





Amennyiben hibaüzenet nélkül lefutott a művelet, akkor az XML újra megképződött és ilyenkor tovább lehet lépni a következő képernyő részre: Beküldés NAV-hoz.

Beküldés NAV-hoz fülön: XML beküldés

A Beküldés NAV-hoz fülön az alábbi adatokat láthatjuk a számláról készült XML fájl automatikus beküldésével kapcsolatban. Bizonyos esetekben, amikor pl..: technikai érvénytelenítés miatt ismételt, vagy valamilyen üzemzavar miatt utólagos adatszolgáltatásra van szükség, akkor az XML beküldés gomb aktív és ennek segítségével lehet beküldeni az adott számlához tartozó XML fájlt.






A sikeres műveletről az alábbi üzenetet kapjuk.






NAV státusz fülön: Státusz lekérdezés

NAV Státusz fülön a már beküldött XML fájl befogadási állapotáról kaphatunk információkat. A NAV nem ad azonnali választ a beküldéskor, a feldolgozás időtartamától függően néhány percig is eltarthat a kiértékelés. Bizonyos esetekben, amikor még nem kaptunk az adott számla XML-jéről státusz visszajelzést a NAV-tól, akkor itt aktív a Státusz lekérdezés gomb, amelyet megnyomva frissíthető az adott XML státusza.





A státusz lekérdezése, frissülése után pedig az Érvényesség üzenetben láthatjuk az új státuszát az adatszolgáltatásnak.




Ezzel végére értünk az itt elvégezhető online számla xml műveletek leírásának.
 
 
Azt pedig, hogy milyen esetben, melyik műveletet lehet/kell alkalmazni egy – egy adatszolgáltatásnál, egyrészt a számlák státusza, másrészt az idevonatkozó 2/2018. (VI. 1.) PM rendelet 3. §-ban leírtak mutatják meg. Hangsúlyozzuk, hogy minden estet a felhasználónak egyénileg kell megvizsgálnia és döntést hoznia arról, hogyan lehet a helytelen adatszolgáltatást javítani.
A számlák státusza alapján az alábbi összefoglaló mutatja meg, hogy milyen xml műveletek alkalmazhatóak az adott adatszolgáltatás esetén.

Sikertelen adatszolgáltatás esetei lehetnek:
Hiba – sikertelen státusz lekérdezés: Egy számláról akkor válik teljessé az adatszolgáltatás, ha a művelet végén a NAV-tól megkapjuk az arra vonatozó visszajelzést. Amíg ezt nem kaptuk meg, az adatszolgáltatás sikertelennek minősül.
Szükséges felhasználói lépések:

  1. NAV státusz lekérdezés a számláról.
Hiba – sikertelen beküldés: A beküldési művelet hibával megszakadt, ismételt beküldés szükséges. Okai lehetnek: kommunikációs hiba a szolgáltató rendszerben. Az XML fájl megképződött, de a számla nem került be a NAV szerverére.
Szükséges felhasználói lépések:
  1. XML ismételt beküldése
  2. NAV státusz lekérdezés a számláról.
Beküldés megszakadt, beavatkozásra vár: ebben az esetben az adott számláról elindult az xml fájl beküldés folyamata, de az valahol, valamiért megszakadt. A számla nem került be a NAV szerverére. Tipikus oka lehet: helytelen adatok a technikai kezelő beállításokban.
Szükséges felhasználói lépések:
  1. Regisztrációs adatok javítása
  2. XML ismételt beküldése
  3. NAV státusz lekérdezés a számláról.
XML hiba – STOP: az azt jelenti, hogy az adatszolgáltatásra köteles számlánkról az XML fájl megképződött, de az XML érvényességi ellenőrzés valamilyen hibát talált benne. A NAV szerverére nem került be a számla. A hiba javítása, az XML fájl újragenerálása és az adatok újra küldése szükséges.
Szükséges felhasználói lépések:
  1. XML fájl újragenerálása.
  2. XML ismételt beküldése.
  3. NAV státusz lekérdezése a számláról.
XML nem készült: valamiért nem készült el az XML fájl az adott számláról. Ha újrageneráláskor sem képződik XML, vegye fel a kapcsolatot a Megastar-ral.
 
Szükséges felhasználói lépések:
  1. XML fájl újragenerálása.
  2. XML ismételt beküldése.
  3. NAV státusz lekérdezése a számláról

Feldolgozva – Hiba: A NAV hibajelzéssel visszautasította az adatszolgáltatás befogadását. A számla nem került be a NAV rendszerébe. A hiba vizsgálata és javítása után az XML fájl újragenerálása és az adatok újra küldése szükséges, ha a hiba jellege megkívánja.
Szükséges felhasználói lépések lehetnek:
  1. XML fájl újragenerálása.
  2. XML ismételt beküldése.
  3. NAV státusz lekérdezése a számláról.
Feldolgozva – Figyelmeztetés: A NAV figyelmeztető üzenettel befogadta az adatszolgáltatást, tehát az adatszolgáltatás kötelezettsége teljesült, de a kezelőnek mérlegelnie kell, hogy a jelzett probléma jogszabályi következményeket vonhat e maga után, és milyen lépések szükségesek a hiba elhárításához. Adott esetben ott van a NAV szerverén a számla. Mivel ebben az esetben a hiba javítása után meg kell ismételni az adatszolgáltatást, ezért első lépésben technikailag érvényteleníteni kell a számlát, hogy a számla sorszáma „felszabaduljon” és a helyes adatokkal meg lehessen ismételni az adatszolgáltatást a bizonylatról. A hiba vizsgálata és javítása után az XML fájl újragenerálása és az adatok újra küldése szükséges.
Szükséges felhasználói lépések:
  1. Technikai érvénytelenítés. (Ezt követően az érvénytelenítés jóváhagyása a NAV oldalán az Elsődleges felhasználó által.)
Ezen a ponton az adott számla státusza Érvénytelenítve állapotra változik.
  1. XML fájl újragenerálása.
  2. XML ismételt beküldése.
  3. NAV státusz lekérdezése a számláról. )

Sikeres adatszolgáltatás esete:
Feldolgozva – OK: ebben az esetben sikeres adatszolgáltatás történt, a NAV befogadta a számláról készült XMLfájlt, a számla ott van a NAV szerverén. (Bizonyos esetekben, bár minden jónak tűnik, utólag kiderülhet, hogy bár a számla, vagy számlával egy tekintet alá eső okirat helyesen írja le az adott gazdasági eseményt, de az adatszolgáltatás technikai hiba folytán hibás adatokkal valósult meg. Ilyenkor szükségessé válik a teljes adatszolgáltatás megismétlése.
Szükséges felhasználói lépések:
  1. Technikai érvénytelenítés. (Ezt követően az érvénytelenítés jóváhagyása a NAV oldalán az Elsődleges felhasználó által.)
Ezen a ponton az adott számla státusza Érvénytelenítve állapotra változik.
  1. XML fájl újragenerálása.
  2. XML ismételt beküldése.
  3. NAV státusz lekérdezése a számláról. )

Függőben lévő adatszolgáltatások esetei:
Az alábbi esetekben nem feltétlenül kell felhasználói beavatkozás, mivel a rendszerben automatikus a NAV szerver felé az adatbeküldést. Bizonyos esetekben azonban, ha megakad valahol a folyamat, szükségessé válhat a felhasználói beavatkozás.
A következő három állapot része a normális folyamatnak a bizonylat lezárását követő percekben, de hosszabb távú fennmaradásuk (20-30 percen túl) hibára utal, felhasználói közreműködés szükséges.
 
Beküldésre vár:
Szükséges felhasználói lépések:
  1. XML ismételt beküldése
  2. NAV státusz lekérdezés a számláról.

Beküldés folyamatban:
Szükséges felhasználói lépések:
  1. XML ismételt beküldése
  2. NAV státusz lekérdezés a számláról.

Beküldve, feldolgozásra vár:
Szükséges felhasználói lépések:
  1. NAV státusz lekérdezés a számláról.

Érvénytelenítve: ebben az esetben megtörtént egy korábbi adatszolgáltatás technikai érvénytelenítése, ilyenkor az eredeti számláról szükséges az XML fájl újragenerálása, ismételt beküldése és a státusz lekérdezés.
Szükséges felhasználói lépések:
  1. Az érvénytelenítés jóváhagyása az Elsődleges felhasználó által a NAV Online Számla felületen.
  2. XML fájl újragenerálása.
  3. XML ismételt beküldése.
  4. NAV státusz lekérdezése a számláról.

Az egyes számlákról készült adatszolgáltatások állapotáról (státuszáról) a legkönnyebben és leggyorsabban az AS/AK/AR311 Számla forgalom bevitele menüponton belül található Stat gomb segítségével elérhető Statisztika ad nekünk információt.





A Stat gomb megnyomása után az alábbi képernyőn jelenik meg. Itt látható státusz és várakozás idő szerint a jelentés köteles számlák mennyisége. A Részletek gombra kattintva lehet megtekinteni, hogy mely számlákról van szó.





Az alábbi képernyő jelenik meg a Részletek gomb megnyomása után. Ha még részletesebb információra van szükségünk az adott adatszolgáltatással kapcsolatban, akkor a NOX gomb megnyomásával is eljuthatunk a dokumentum címében is szereplő AS/AK/ARXML 2 Kezelői műveletek Online XML műveletről menüpontba.





A NOX gomb megnyomása után megjelenik az alábbi képernyő, ahol az adott számlára szűr automatikusan a program és így láthatjuk erre a számlára vonatkozó adatszolgáltatás(ok) adatait.




A technikai érvénytelenítésről további információkat olvashatnak az alábbi link segítségével elérhető API dokumentációban, a 94. oldalon a 2.4 Korábbi adatszolgáltatás technikai érvénytelenítése címtől kezdődően. https://onlineszamla.nav.gov.hu/dokumentaciok. Ebből a dokumentációból idézve:

„Téves adatszolgáltatás esetén a technikai érvénytelenítésre nem kizárólag gép – gép kapcsolaton keresztül van lehetőség.  Az adatszolgáltatás „kézzel”, felhasználó által történő javításának módjára jelen dokumentum nem tér ki. A technikai érvénytelenítésnek képességét, mint funkciót nem kötelező implementálni a számlázó programokba, tekintettel a kézi javítás lehetőségére.”

 

 

2. EKAER - NAV Online kapcsolat


Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működéséről szóló 5/2015. (II. 27.) NGM rendeletben meghatározottak alapján, a szállítással kapcsolatosan egy központi elektronikus rendszerben még a fuvarozás előtt rögzíteni kell a fuvarral kapcsolatos adatokat (áru megnevezése, mennyisége, címzett, feladó adatai, szállító jármű rendszáma, stb…). A MegaORA Anyag és áruforgalom rendszerén belül lehetőség van erre. A NAV által visszaküldött EKÁER szám a szállítólevélen feltüntetésre kerül.  A NAV rendszerébe beküldött adatok leválogatása manuális, ám a küldés gép-gép kapcsolaton keresztül történik, a kapott adatok automatikusan íródnak be a szállítólevél adatstruktúrájába. Egy adott fuvar teljes körű ügyintézéséhez 3 beküldés szükséges. Új beküldése – felrakodáskor -, tartalmazza az összes árut és a felrakodás időpontját. Módosítás küldése lerakodás után, esetleges visszáruk mennyiségi, értékbeli kezelése. Véglegesítés beküldése, ami után már nem fogad erre az EKÁER számra más jelentést a NAV.





Ez a funkció az AK/AR312 Készletforgalom bevitele menüponton belül az EKAER gomb segítségével indítható.


3. Leállt a Riport szerver



A SaaS szolgáltató szerveren fordul elő, hogy „leáll” a Riport szerver, az a motor, mely esetenként 80 – 120 feldolgozás listázási feladatait végzi. A leállásnak minden esetben valamelyik feldolgozás listakészítése közben bekövetkezett hibája az oka. Például valamely felhasználó túl nagy (több százezer soros) listát készít, vagy félbe szakítják a lista folyamatot, stb. Néhány hibát a központosított lista készítő, a Riport szerver kezelni tud, de időnkén a halmozódó hibáktól „bedugul”. Ekkor kezelő beavatkozás szükséges, amely „kipucolja” a bedugult, félbeszakadt futásokat és újra indítja szerver futását. A probléma akkor feltűnő, amikor a felügyelet nem tud azonnal reagálni.
 
Az elkészült és használatba vehető MegApex programokban (elvileg) minden lista rendelkezésre áll, a MegaORA programból kilépő kezelő a MegApex programokba be tud lépni és a megfelelő menőponton az azonos adatokból a kért lista kiíratható. (A MegApex lista készítésben minden folyamat önálló, nem kötődik központi eljáráshoz. A MegApex programoknak – számos egyéb mellett – ez is előnyös tulajdonsága.)
 
Igaz, hogy a vázolt lehetősé „macerás”, nehézkes, de ez is egy út, amely az előbb – utóbb a MegApex programok használatba vételéhez vezet. Ha a böngészők java plugin lehetőségei már nem biztosítják a MegaORA használatát (lásd a 2016. novemberi Hírlevél), akkor a MegApex programok teljes körű használata elkerülhetetlen lesz.