bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2014. március

Archívum

fejlc

Az elmúlt hónapok fejlesztési eredményei

Tartalomjegyzék

1. Fejlesztési eredmények

  • Költségvetési szervek könyvelése 2014-től
  • Számlázási és Készletgazdálkodási modul fejlesztései
  • Bérszámfejtési modul fejlesztései
  • Eszközgazdálkodási modul fejlesztései

2. MiniORA 2.0 verzió fejlesztése

3. Speciális, egyedi programok készítése

 

1. FEJLESZTÉSI EREDMÉNYEK

 

Költségvetési szervek könyvelése 2014-től

Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013.(I.11.) Korm. rendelet 2014. évtől minden költségvetési gazdálkodás hatálya alá tartozó szervezet részére új, egységes követelményeket, számviteli szabályokat ír elő. Elkészült ezeknek a szabályoknak megfelelő MegaORA költségvetési programcsomag.

A MegaORA programcsomag biztosítja az egységes számviteli előírásoknak megfelelően a költségvetési- és pénzügyi számvitelhez kapcsolódó feladatok elvégzését és a hozzá kapcsolódó részletező nyilvántartások vezetését. A feldolgozás alapja a számviteli törvényben meghatározott egységes számlakeret és rovatrend, valamint a Kincstári számlavezetéshez kapcsolódó Egységes Rovat Azonosító (ERA). E kódrendszerek használata egységes és egyszerű állományban. a hatékony és automatikus munkavégzéshez biztosított.

A program a költségvetési és a pénzügyi számvitel területeit együttesen kezeli, minimalizálja a gazdasági eseményekhez rendelt adatrögzítési tevékenységet. Az adatbeviteli folyamatba épített automatizmusok és ellenőrzések lényegesen megkönnyítik, és egyben lerövidítik a felhasználó számára a feldolgozás menetét, biztosítják az adatok folyamatos, zárt rendszerű, áttekinthető nyilvántartását, valamint ezen adatokból a beszámolási kötelezettséghez szükséges eredményadatok elkészítését:

  • a költségvetési számvitelből (költségvetési jelentés, beszámoló űrlapok, maradvány kimutatás, kiegészítő melléklet, stb.)
  • a pénzügyi számvitelből (mérleg, eredmény kimutatás, költségekről és megtérült költségekről szóló kimutatás, kiegészítő melléklet, stb.)

A 4/2013.(I.11.) sz. törvényben meghatározott formában.

A könyvelt adatokból ezen felül a felhasználó igényei szerint további listák és kimutatások is készíthetők (napló, karton, kivonat, stb.) Az eredményadatok bármely időszakra utólag is kiírathatók.

A program biztosítja a Magyar Államkincstár által meghatározott formai és tartalmi igényeknek is egyaránt eleget tevő elektronikus utalást.

Lehetőség van a felhasználó igénye szerint a beérkező számlák dokumentum nyilvántartó alrendszerbe történő kezelésére, a postai érkeztetésétől, az iktatásától kezdve, a könyvelésig történő zárt rendszerű dokumentum nyilván tartására, továbbítására.

Az elkészítés során fontos szempont volt a munkavégzés hatékonysága. A törvény szerinti a korábbiakhoz képest jóval több, bonyolultabb adminisztráció szükséges, mivel a törvény igen részletes, egymásra épülő, egyező nyilvántartások vezetését írja elő. Fontos, hogy ennek ellenére az élőmunka ráfordítás ne legyen nagyobb, azaz ne keljen többeknek, többet dolgozni, mint korábban. Itt messzemenően figyelembe vettük a felhasználók igényeit, ötleteit, javaslatait. A felhasználóbarát megoldásokkal, a programba épített automatizmusok segítségével sikerült a célt elérni. A felhasználói tapasztalatok alapján a 2014-től kötelező könyvelési munka nem nagyobb, mint korábban.

A vonatkozó törvény 17. sz. melléklete több oldalon keresztül sorolja a költségvetési számvitel és a pénzügyi számvitel közötti – a helyes kontírozásból következő – kötelező egyezőségeket. A MegaORA természetes része egy ellenőrzési menülépés, amelyben a 17. sz. melléklet számla csoportjainak egyezőség vizsgálatát elvégzi a program. Valamely számla csoportban a NEM egyezőség esetén a lehetségesen rossz vagy hiányos bizonylatokat egy speciális hibakeresés gyűjti össze. Ezzel a hiba keresés időigénye töredékére csökken, - pl. az összeolvasáshoz képest,- mivel a vizsgálandó bizonylatok köre jelentősen leszűkül. Így is, ezzel is segíti a program a hatékony emberi munkavégzést.

Számlázási és Készletgazdálkodási modul fejlesztése

A Számlázási modul fejlesztései a jogszabályi változásokat vezette át

2014. július 1-től az időszakos elszámolás alá eső ügylet teljesítési időpontjának (ÁFA szempontból is) az elszámolási időszak utolsó napja számít. Ezt az új szabályozást az olyan, 2014. június 30-a után kezdődő elszámolási időszakra kell majd először alkalmazni, amelynél a fizetés esedékessége 2014. június 30-át követő időpont.

A számlázó program biztosítja a törvényi előírásoknak megfelelő zökkenőmentes átállást az ilyen típusú számlák készítése esetében.

Az ÁFA tv. 161. § alapján a számla kibocsátásában meghatalmazottként a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője is eljárhat, amennyiben a meghatalmazást írásba foglalták. Előírja továbbá a törvény, hogy ilyen esetben a számlán kötelező feltüntetni az „önszámlázás” kifejezést. Fejlesztési munkánk eredményeként a számlázó programunkkal kiállítható „önszámla” is, amely szállítói számlaként a főkönyvbe feladható.

Az 50/2013. ill. 2/2014. NGM rendelet szerint pénztárgép használatára kötelezett adóalanyok, akik nyugta kibocsátási kötelezettségüknek kizárólag számlakibocsátással tesznek eleget a NAV felé adatszolgáltatásra kötelezettek. Ezen adatszolgáltatási kötelezettségük teljesítéséhez elkészült a számlázó rendszerből a legyűjtő és az ÁNYK –nak átadó program.

A Készletgazdálkodás modul fejlesztései a program lehetőségek bővítése volt

A FIFO elszámolású készletforgalom esetén előfordulhat, hogy a készlet adatok utólagos módosítása (stornózás) esetén a készletfogyások újraszervezésekor a korábbi, főkönyvbe már feladásra került bizonylatokban megváltozik az érték. Tekintettel arra, hogy ezek a bizonylatok újból már nem feladhatók, meg kellet oldanunk az eredeti és az új érték közötti különbözet kimutatását és főkönyvi forgalomba történő feladhatóságát.

Az eltérések kimutatás a készletgazdálkodás eredménylistái között található, míg a feladásuk a főkönyvből indított „Készlet adatok fogadása” menüpont funkciójának kibővítésével valósult meg.

A külső egységgel, adattárolós vonalkód olvasóval történő leltározáshoz az adat bevitelhez elkészültek a programok mind a normál mind a tárhelyes cellás raktárkezelés esetében.

Azoknál a saját termelésű készleteknél, amelyeknél a struktúra bontása a terméktörzsben feltöltött és a bevét eseményéhez egy anyag felhasználási mozgás van, kapcsolva ott a késztermék bevételezése egyben kigenerálja az alapanyagok, összetevők anyagfelhasználását az adott késztermék mennyiségére arányosan.

Főkönyv

A Ptk. 301/A § (3) bekezdése behajtási költségre vonatkozó fizetési kötelezettséget ír elő a kötelezett terhére 40 eurónak a Magyar Nemzeti Bank - a késedelmi kamatfizetés kezdőnapján érvényes - hivatalos deviza-középárfolyama szerint megfelelő forintösszeg megfizetésére. A „Pénzügyi nyilvántartás listái” menüpont alatt a költség terheléséről levél/lista azokhoz a számlákhoz készíthető, melyek a fizetési határidő napján nem, vagy csak részben kerültek kiegyenlítésre.

A 40 euró a törvényi előírások szerinti minimális behajtási költség, melytől felfelé el lehet térni.

Bérszámfejtési modul fejlesztései  

A 2014-es év törvényi változásai jelentősen érintik a bér és TB számítás eljárásait.

Az SZJA és járulékkedvezmények számítása a megváltozott törvényeknek megfelelően működik. Ezzel a Felhasználóknak külön teendője nincsen, a program automatikusan vezeti végig a családi adóalap kedvezményeket szükség esetén, a járulékokon a meghatározott sorrendben. Az elszámolt kedvezmények új jogcímeken jelennek meg, kiírásra kerülnek a bérjegyzéken is. A 1408bevallásban is automatikusan gyűjtjük ki a megfelelő sorokba a járulékkedvezményeket.

Külön gondot okozott ebben a megoldásban a több jogviszony egyidejű kezelése, az egy hónapon belül több számfejtés engedélyezése. Az eddig mindentől elkülöníthető, minden számfejtésben önállóan számított járulékok kezelése teljesen át kellett alakítani.

A 2014-es évtől kezdődően igénybe vehető több gyermek után is GYES, GYED, Terhes gyermekágyi segély (GYED Extra). Ennek a számfejtéséhez is új jogcímek, eljárások születtek. Az új jogcímek csak abban az esetben alkalmazhatók, ha már van egy „normál” terhességhez, gyerekneveléshez kapcsolódó jogcím számfejtve ugyanerre az időszakra a TB modulban, és az ahhoz megjelölt eltartott TAJ száma eltérő a második jogcímhez megjelölt eltartott TAJ számától. Ebből az is következik, hogy ezekhez a jogcímekhez az eltartott megjelölése kötelező!

A beviteli képernyő átalakítása folyamatban van, amíg nem adjuk ki a változást, addig a jogcím beírás után kézzel rá kell kattintani az eltartott TAJ mezőre, és ki kell tölteni azt, majd ezek után írható be a dátum kezdete, vége. Célunk, hogy a képernyő adatbekérési sorrendje kövesse az ellenőrzési szempontokat, és magától ugorjon először a TAJ bekérésre, mert akkor a dátumnál már tudja ellenőrizni a program, hogy változott-e az eltartott.

Változott a szabadság kezelése is. Az éves alapszabadság mértéke minden munkavállalónak 20 munkanap. Az életkor függvényében pótszabadság jár a törvényben meghatározott táblázat szerint. Ugyancsak a pótszabadságot növeli a gyerekek után járónapok, illetve a munkakörhöz kapcsolódó pótszabadságok.

Az éves zárás folyamata kiszámolja és a jogviszony törzs szabadság nyilvántartásában feltünteti a 2014-re járó szabadságokat napokban és órákban egyaránt. Az már egyedileg a jogviszony törzsben dönthető el, hogy a dolgozóknak a szabadságok kiadása és nyilvántartása milyen időegységben történjen.

Továbbra is megmarad a kérdés, hogy mit tegyen a program – technikailag – a ki nem vett szabadságokkal: az éves zárás folyamatában átvigye a következő évre, vagy nem. Ezt is a Felhasználó által beállítható 6380 sorszámú paraméter vezérli. A Munka Törvénykönyve felsorolja, hogy milyen esetekben, és meddig lehet átvinni a ki nem vett szabadságokat a következő évre.

Emellett számos apró kezelési, kényelmi eljárással bővült a program, amelyek fejlesztését nagyban elősegítették a Felhasználók által adott ötletek, javaslatok. Továbbra is nyitottak vagyunk: minden újító, javító szándékú kezdeményezést szívesen fogadunk!

Eszközgazdálkodási modul fejlesztései  

A naptári évtől eltérő üzleti év kezelése

Az eszköz program kezeli a naptári évtől eltérő üzleti évet. Ehhez - az ERP egyéb részéhez is szükséges - törzsállományban kell felsorolni a könyvelési évhez tartozó feldolgozási időszakok kezdő és záró dátumát. (FA8-as menüpont.) Az időszak törzsnek a segítségével a program a bizonylat dátumának megfelelő feldolgozási időszakba helyezi a gazdasági esemény, illetve a megfelelő bizonylatot:

  • a bizonylat rögzítésekor,
  • éves záráskor,
  • az értékcsökkenés elszámolásakor, valamint ennek megfelelően történik
  • a kimutatás dátumának kezelése, az adatok listázása és
  • az automatikus feladás a főkönyv részére.

Eszköz nyilvántartás NEM forintban

”Van-e devizakönyvelés?” működési paraméter ’I’ - Igen-re történő beállítását követően az eszköz program valamennyi érték adata két tizedes pontossággal rögzíthető.

A program működése is ennek megfelelő:

  • A kerekítések az értékcsökkenés elszámolásakor, a csoportos eszközök értékadatainak tároló helyenkénti/költséghelyenkénti nyilvántartásánál két tizedes pontosságúak.
  • A listák kiírása, az összegzések szintén két tizedes pontosságúak.

A forintban nyilvántartást vezető ügyfeleink programja (bekérés, kerekítés, listázás, stb.) a korábbiaknak megfelelően történik, őket ez a változás nem érinti.

Eredményadatok kiíratása, listák bővülése:

A beszámoló mellékleteként szolgáló Immateriális javak és tárgyi eszközök állományának alakulása lista lekérhető Excel fájlba tételesen, tehát eszközönkénti részletezettséggel.

Ezáltal alkalmas a széles körű könyvvizsgálói igények kielégítésére.

Új fejlesztés – eszköz gazdálkodás tervezése:

Az eszközgazdálkodási feladatok elvégzése mellett felhasználói igény az eszközök értékcsökkenésének több évre történő előrejelzése, tervezése. Ezen igény kiszolgálása érdekében új modul fejlesztésébe kezdtünk: az eszköz tervezésbe.

E modul segítségével számos tervadat készülhet, több évre előre figyelembe véve a tervezett új beruházásokat, esetleges kivezetéseket. Lehetőség van a kiinduló adatok átvételére a valós feldolgozási állományból, majd az átvett adatokon elvégezhetőek a szükséges egyedi vagy csoportos módosítások (például leírási kulcs változtatásai). A kiíratási listákban összevethetőek az adott elszámolási dátumra a terv és tényadatok alakulása - könyvelési évenként.

Mivel jelenleg a fejlesztési szakaszban járunk, ezért még szívesen vesszük ezzel kapcsolatban felhasználói igényeket, kéréseket és lehetőségeink szerint ezeket is beépítjük a készülő programokba!

 

2. MINIORA 2.0 VERZIÓ FEJLESZTÉSE

Az internet használatára specializált, olcsó ORACLE technológiával készülő MiniORA 2.0. verzió készítésén dolgozunk. Jelenleg a Főkönyvi-, Folyószámla, Pénzügyi és Áfa modul készítése olyan állapotba jutott, hogy a következő hónap – április - folyamán a programozók belső Béta tesztre átadják. Ez azt jelenti, hogy a mi szervező munkatársaink az interneten keresztül fogják próbálgatni.

Két probléma csoportot kellett megoldani: Az első az alkalmazott fejlesztési technológia. A Főkönyvi modulnak a kimunkálásával egyrészt a programozók tanulják a fejlesztő eszközt, másrészt az itt alkalmazott megoldások, mintegy belső szabványként kerülnek felhasználásra a további – számlázás, bér – modulok elkészítésénél. A Főkönyvi modul működése, kezelése, kinézete, dokumentáció kezelése, on-line help megoldása, stb. adja a további fejlesztés kvázi szabványait. Ha már elkészültek a programok, akkor a második probléma csoport, a megvalósított szervezői koncepció kerül megvizsgálásra. Áprilistól kezdődően azt fogják értékelni, elemezni a belső, a fejlesztésben részt nem vevő munkatársak, hogy a kitűzött célt elértük-e? Egyszerű, könnyen használatba vehető programokat készítettünk-e és természetesen, jól működnek-e a programok. Mindezt otthonról (is), az interneten keresztül.

A készülő programokról el lehet mondani, hogy a jelenlegi MegaORA működést, kezelést, ügyviteli szemléletet valósítja meg új programkészítési technológiával. Hasonló módon, mint az egykori DOS CLARION tovább fejlesztését valósították meg a MegaORA ERP programok.

A MiniORA 2.0. verzió „közelebb lesz” a MegaORA elődhöz, mivel „felfele” kompatibilis, azaz a MiniORA 2.0. verzióval készült adatok a MegaORA által elérhetők, illetve minden külön konvertálás nélkül lehet a MiniORA használatáról áttérni a MegaORA használatára. (Nincs akadálya, hogy bizonyos szituációkban „vegyes” használat is létrejöjjön.) Ez azért lényeges, mert a felhasználói igények növekedésével a lehetőségekkel azonnal lépést kell tartani. Például a MiniORA bér modul rövidtávon nem tartalmaz TB számfejtést, viszont ha szükséges, akkor a MiniORA bérszámfejtéshez használható lesz a MegaORA TB modulja. Vagy más példa a számlázásból, a MiniORA számlázása első fázisban nem tartalmazza a devizában történő számlakészítést, de – igény esetén - egy feldolgozásban el lehet készíteni a devizás számlát a MegaORA használatával.

 

3. SPECIÁLIS, EGYEDI PROGRAMOK KÉSZÍTÉSE 

Első közelítésben a MegaORA Integrált Ügyviteli Rendszer a gazdálkodó szervezeteknél felmerülő összes szabványos és kötelező ügyviteli feladatok, kötelezettségek ellátására alkalmas. Tudjuk, hogy a szervezetek reálfolyamataiból adódóan számos olyan nyilvántartási, előkészítési munkát segítő feladat merülhet fel, amely szorosan a reálfolyamatokhoz kapcsolódik, és a szabványos ügyviteli rendszer feldolgozásaiba csak ezen feladatok eredménye kerül be. Az ilyen munkavégzés jobb esetben, Excelben, kockás füzetben, vagy rosszabb esetben sehogy sem történik.

Amennyiben teljesen elkülönülő, önálló vagy csak, mint igényként létező egyedi feladat megoldása válik szükségessé a reálfolyamatok áttekinthetőbb, tervezhetőbb, kontrollálhatóbb végzéséhez, a Megastar ebben is partner kíván lenni, tehát ezen feladatok megoldására is vállalkozunk. A MegaORA rendszer számos ponton nyitott, kész adatok fogadására, előtét vagy segéd programok által előkészített adatok feldolgozására. Készséggel vállalkozunk ezen előtét programok elkészítésére és a MegaORA rendszerrel való együttműködés kialakítására.

Speciális feladat a honlapok (web lapok) készítése. (Az internet korszakában egy-egy cég ismertségének, létének alapja a weben való jelenlét, a honlap.) Igényes, esztétikus, bonyolult honlap készítése külön szakma, több százezer forinttól indul a készítés díja, nem a Megastar profilja. Egyszerű, csak a főbb cégadatokat, termék és/vagy tevékenység leírását és az elérhetőséget tartalmazó honlapot – az azt igénylő ügyfeleinknek, - akár díjtalanul is elkészíthetjük. Várjuk a vállalkozó érdeklődők jelentkezését.



2014. március


 

facebook_hirlevel

Facebook