bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2015. május

 

fejlc

Törvényi változások, fejlesztések

 

1. Behajtási költségátalány – kötelezettség terhelése, elengedése, könyvelése

2. Bérszámfejtés fejlesztése

3. Költségvetési feldolgozások – az éves könyvviteli zárlat kibővített feladatai

4. MiniORA 2.0. verzió - Mi lesz ingyen?

5. Elektronikus ügyintézés új lehetőségei

6. Google Chrome felhasználók figyelmébe

 

Behajtási költségátalány - kötelezettség terhelése, elengedése, könyvelése

Az új Polgári törvénykönyvről szóló 2013.évi V. törvény (Ptk.) 6:155.§ (2.) bekezdése értelmében, késedelmi kamat és behajtási költségátalány fizetésére kötelezett az a vállalkozás, amely a vállalkozások közti szerződés értelmében fizetési késedelembe esett.

A behajtási költségátalányt kizáró, vagy azt 40 eurónál kisebb összegben meghatározó szerződési kikötés semmis.

A behajtási költségátalány összege késedelmenként 40 euró. A késedelembe esés kezdőnapján érvényes MNB hivatalos deviza-középárfolyamán kiszámított forintösszeget kell megfizetnie illetve könyvelnie a kötelezettnek.

A jogosultat a késedelembe esés napjától, külön erre vonatkozó fizetési felszólítás nélkül is megilleti a behajtási költségátalány összege, de könyvelnie csak akkor kell, ha azt ténylegesen megfizetik a részére.

A behajtási költségátalány számviteli elszámolása kötelezett oldalán:

A fizetésre kötelezett a mérlegkészítés napjáig ismerté vált, elszámolt, fizetendő – a mérleg fordulónap előtti időszakra esedékes - behajtási költségátalányt a számviteli törvény (2000.évi C. tv.) 81.§ (2) bekezdés b) pontja értelmében egyéb ráfordításként számolja el.

Számviteli értelemben tehát kötelezettségként kell a könyveiben nyilvántartania (T 86 K 47)

Ha a jogosult a szerződéskötést és a teljesítési határidőt követően, de még a behajtási költségátalány beérkezése előtt, nyilatkozatban lemond annak összegéről, akkor a kötelezett kivezetheti a könyveiből annak összegét és rendkívüli bevételként kell elszámolnia a számviteli törvény 86§. (3) bekezdés h) pontja alapján. ( T 47 K 98)

A behajtási költségátalány számviteli elszámolása a jogosult oldalán:

A behajtási költségátalány jogosultja a tárgyévhez, vagy az azt megelőző időszakhoz kapcsolódó, részére ténylegesen megfizetett behajtási költségátalány összegét a számviteli törvény 77.§.(2) bekezdés b) pontja értelmében az egyéb bevételek között számolja el.

Mindezek értelmében társasági adóalapot csak a ténylegesen megfizetett behajtási költségátalány összege képez.

Ha a jogosult nyilatkozatban lemond a behajtási költségátalány összegéről, ezt könyvelnie nem kell, tekintettel arra, hogy csak a ténylegesen megfizetett összeget kell szerepeltetnie a könyveiben.

Bővebb tájékoztatást kaphatunk a behajtási költségátalányról a NAV hivatalos tájékoztatójából, melyet az alábbi linken érhetnek el:

http://www.nav.gov.hu/nav/ado/tarsasagi/A_behajtasi_koltsegat20140807.html

MegaORA program segítsége a behajtási költségátalány nyilvántartásához

A MegaORA programban elkészítettünk egy menülépést - FA644A -, amely segíti a törvényben elvárt ügyviteli munkát. Ennek a menüpontnak a használatával lehetőségünk van a behajtási költségátalány összegének forintra történő átszámolására – a késedelembe esés napján érvényes MNB deviza-középárfolyam megadásával – valamint az összeg kiterheléséről illetve elengedéséről kiküldendő levél létrehozására.

A menüpont segítségével listát is készíthetünk a kötelezettként bennünket terhelő behajtási költségátalány összegéről.

E lehetőségek segítséget nyújtanak:

 

  • A kötelezett oldalán felmerülő behajtási költségátalány kötelezettségként könyvelendő összegének kiszámolásához;
  • A jogosult oldalán a behajtási költségátalány kiterheléséhez, illetve a kiterhelés elengedéséhez szükséges levél elkészítéséhez.

 

Az FA644A menüpont kezelése, a szűrőképernyő használata:

 

  • A főkönyvi szám megadásával külön szűrhetjük le a vevői illetve a szállítói számlákat, de akár partnerkódra illetve partnernévre is leszűkíthetjük a működést.
  • Az időszak beállításánál a program elsőre a tárgyévet megelőző évet kínálja fel automatikusan, de természetesen ez az időszak tetszés szerint módosítható.
  • A lista neve lenyitható fülecske tulajdonképpen egy menüt kínál fel - itt állítható be, hogy milyen feladatot szeretnénk elkészíteni. A behajtási költségátalányt kiterhelő levelet-, listát- illetve az elengedéséről szóló levelet.
  • A lista neve – a kiírás fejszövege - tetszés szerint átírható.
  • A behajtási költségátalányt terhelő levél illetve lista készítésénél szűrőképernyőn az árfolyam illetve az árfolyam típus megadása kötelező, és a megadott árfolyam egy későbbi képernyőn átírható terhelésenként – a késedelembe esés napján érvényes MNB deviza-középárfolyamra.
  • A vevőknek illetve szállítóknak készítendő levelek szövegét külön kell megadni, a megfelelő fülecskére kattintva. A levél szövegtörzsében több, előre megírt levélrészletet menthetünk el, amelyet később kiválaszthatunk a levél készítésénél
  • Megválaszthatóak a levél megjelenítésénél kiírandó adatok, illetve az elrendezésnél a jobb- illetve bal- oldali boríték típus is
  • A tovább gomb megnyomásával kezelői üzenetet kapunk, amely listázható - de a kilépés gombbal továbbléphetünk a „válogatás” képernyőre
  • A „válogatás” képernyőn megjelennek azon partnerek, akiknek a késedelembe esés okán a behajtási költségátalánnyal kapcsolatos terhelő listát- illetve levelet készíthetünk.
  • Lehetőségünk van, hogy szükség esetén, a sor elején lévő pipa jel kitörlésével a listáról kihagyni egyes partnereket
  • Végig nézhetjük a késedelmesen rendezett-, illetve rendezetlen számlák adatait, a képernyő alján található csúszka segítségével és itt írhatjuk át soronként az adott számlához megfelelő, a késedelembe esés napján érvényes MNB deviza-középárfolyamot
  • Az „indít” gomb megnyomásával jelenik meg külön ablakban az elkészített behajtási költségátalányt kiterhelő lista, illetve a kiküldendő levelek listája.

 

 

Bérszámfejtés fejlesztése

 

Az előző hírlevél óta az alábbi újdonságok kerültek a HR programba:

Házasságkötési kedvezmény

 

Már a 2015-ös év indításakor lehetőséget adtunk arra, hogy a személyi törzsben feltüntethessék a 2015-ben kötött házasságok időpontját. Amennyiben ez kitöltésre került, a program a családi adóalap kedvezményhez hasonlóan automatikusan beépíti a számfejtésbe ezt a kedvezményt is.

 

Bérjegyzék küldése e-mailben

Egyre több felhasználónál örömteli szempont a papírmentes – kevesebb papírt igénylő ügymenet kialakítása. A havi bérjegyzék eljuttatása a dolgozókhoz kötelező, de a papír alapú kiíratás nem előírás. Új lehetőség a programban, hogy a bérjegyzék „kiosztható” e-mailben is. Ennek előfeltétele, hogy a személyi törzsben minden dolgozónál ki legyen töltve az e-mail cím rovat, és ez a cím egy elérhető fiókot takarjon. Amennyiben a címek kitöltése hiányos vagy téves, akkor a levelezőrendszer az elérhető címekre a megbízást teljesíti, majd javításkor csak a hiányzó vagy téves címeket kell korrigálni és újra küldeni.

Foglalkoztatói igazolás

Azok a felhasználók, akik nem táppénz kifizetőhelyek, a dolgozók táppénz elszámolásához foglalkoztatói igazolást kell, hogy készítsenek és küldjenek az OEP részére. Ez újabban egy AbevJAVA-ba letölthető nyomtatvány, amiben igen sok dolgot kell kitölteni. Ezért a programban a rendelkezésre álló adatok és körülmények ismeretében összeállítjuk a foglalkoztatói igazolás tartalmát, és egy. imp állományon keresztül átadjuk az AbevJAVA részére. Ott egy egyedi importálással beolvasva már egy kész, ellenőrizhető, küldhető nyomtatvány áll rendelkezésünkre.

Költségvetési feldolgozások - az éves könyvviteli zárlat kibővített feladatai

A Kormány 4/2013.(I.11.) rendelete az államháztartás számviteléről illetve a 284/2014. (XI.20.) e módosítás alapján az éves könyvviteli zárlat elvégzését biztosítják a MegaORA programok mind a költségvetési, (0-s számlaosztály) mind pedig a pénzügyi számvitel számlák (1 – 9 számlaosztály) vonatkozásában. Amint az előző (2015. február) Hírlevélben is szerepelt – akár szervezeti egységenként is – biztosított a zárás-nyitás automatikus képzése, igény szerint az átvezetések differenciáltsága és sorrendje.

Az éves zárás előfeltételeinek részletes vizsgálata során kiderült, hogy egyrészt az éves zárás-nyitás előtt szervezeti egységenként szükséges az éves számviteli munka, számítógéppel segített ellenőrzése, a könyvviteli zárlat keretében meghatározott számlacsoportok számláinak átvezetése pl. a teljesítések és az előírások „összevezetése”.

Az ellenőrzést gépi lehetőségek segítik. A MegaORA kezdettől tartalmazza az idézett kormányrendelet 17. sz. mellékletében leírt kötelező egyezőségek ellenőrzését éves/időszakos és/vagy szervezeti egységenként. Így az éves zárási átvezetések előtti ellenőrzés elvégzése illetve az esetleg szükséges javítások elvégzésének nincs akadálya. A program automatikus segítséget nyújt a hiba (nem egyezőség) megmutatására, továbbá az esetlegesen hibát okozó megjelölt bizonylatok és az eltérések megkeresésére.

A teljesítések és előírások „összevezetése” nem egyszerű feladat, ha a teljesítési és előírási számlák összetartozása, számlaszámok kialakítása nem egyértelmű. Ezért olyan speciális programfejlesztés készült, amelyben az összetartozó számlaszám pároknak, mint paramétereknek megadása után az összevezetés automatikusan elvégezhető. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy egy országos szervezetnél, ahol több, akár 20 szervezeti egységnél kell ugyanazt 100 – 150 számlapár összevezetését elvégezni, automatikusan, gépi eljárással van biztosítva, hogy mindegyik szervezeti egység azonos, garantáltan hibátlan átvezetést végezzen el.

MiniORA 2.0. verzió - Mi lesz ingyen?

 

A korábbi (2015. februári) tájékoztató, az ingyenes program használat kérdéseket generált. Mi lesz ingyen? Sőt! „A Megastar ingyenes lesz?” – kérdés is felmerült. Nyilván, ez utóbbi nem lehetséges – talán csak egy évig -, akkor mégis mit jelent „az ingyen”?

Mint szó volt róla, az új fejlesztő eszközzel készülő terméknél alap lehetőség lesz a „promóció”, az ingyenes használat lehetősége. Jelenlegi elképzeléseink szerint az új – MiniORA 2.0. – programokkal az egyszerű, kis tételszámmal végzett ügyviteli feladatokhoz folyamatosan engedélyezzük a díjtalan használatot – természetesen szerződés alapján. (Például számlázási programot másképpen nem is lehet használni.)

Mi az egyszerű? Mennyi a kis tételszám? Például egyszerű feladat a magánvállalkozók (naplófőkönyvi) könyvelése, vagy egyszerű az olyan számla, amely csak néhány (1 - 5) cikket vagy szolgáltatást számláz, stb.. (Ez utóbbinál nincs halasztott-, fordított-, pénzforgalmi Áfa, nincs előleg beemelése, stb. – ez egyszerű.) Kis tételszám, például évi 100-200-300 bizonylat könyvelése, vagy kis tételszámú, néhány cikk/szolgáltatás értékesítését tartalmazó, havi 4-5 számla készítése, vagy 4-5 ember bérének számfejtése, stb. Természetesen a mennyiségi és/vagy a minőségi jellemzők változtathatóak. A lényeg az, hogy promóciós jelleggel tartósan díjtalan használat is lehetséges, az egyébként könnyen használatba vehető MiniORA 2.0. programokkal.

Az ingyenes lehetőség hogyan jelenik meg a MegaORA programokat használó régebbi ügyfeleknél? (Ha valami ingyen van, akkor az mindenkinek kell.) A MegaORA és a MiniORA programok díjfizetési kötelezettsége a negyedévenként feldolgozott – könyvelés, számla, bér, stb. – tételszámok után történik. A tételszámokat program számolja meg, és a negyedéves díjszámítás e tételszámok alapján történik, amely tételszámok a felhasználó által folyamatosan megtekinthető. Innen közelítve a problémát, a megoldás egyszerű. (Vagy annak látszik.) Az elszámoló programba beépítünk egy plusz feltételt, miszerint az új – MiniORA 2.0. - programmal készült egyszerű – főkönyv, számla, bér - tételek számlálásánál pl. könyvelésnél pl. 300 tétellel, a bérszámfejtésnél 5 fővel csökkenti a díjszámítási darabszámot. Tehát a megadott tételszámig a használat díjtalan, csak a további tételek díjkötelesek. Az elszámolási eljárás módosításával, a nagyobb tételszámmal dolgozó, régebbi ügyfelek is – folyamatosan és automatikusan – megkapják azt a kedvezményt, amit az új ügyfelek.

Van a promóciónak, a díjtalan munkavégzésnek egy másik lehetősége, amelyet alkalmazni fogunk. Az új programot használó új ügyfelek pl. egy évig díjtalanul dolgozhatnak, tetszőleges tételszámmal és modullal. Mi a teendő, ha régi ügyfél jelentkezik, hogy kipróbálta az új programokat és neki az megfelelő, neki az elegendő, azzal a díjtalan új lehetőséggel akar dolgozni a továbbiakban? Erre az esetre most, előre azt lehet mondani: tessék megtanulni és használni az új programokat, majd biztos, hogy megegyezünk!  

 

Elektronikus ügyintézés új lehetőségei

Napjainkban az internet térhódítása az ügyviteli munka új és új hatékonyabb, egyszerűbb lehetőségeit biztosítja. E folyamat megjelenési formája, hogy a korábbi papír alapú ügyintézést részben vagy teljesen felváltja elektronikus, e-mail lehetőségeire épülő levélküldés, adatközlés. A Megastar ebben a folyamatban igyekezik helyt állni, az ügyfeleinek segíteni, a programok tovább fejlesztésével, vagy a már rendelkezésre álló, de nem elterjed lehetőségek (meg)ismertetésével. (Mind a régi, mind az új lehetőségeket a programkezelési leírás – help – tartalmazza.)

Munkaügy – Bér – TB: Kifizetési bérjegyzék e-mailben küldése

A kifizetési jegyzékek közül a Bérjegyzék e-mailben is elküldhető. Ennek feltétele:

A kifizetési jegyzékek közül a Bérjegyzék e-mailben is elküldhető. Ennek feltétele:

  • a Személyi törzsben (BA2011 menüpontban) legyen kitöltve a dolgozó email címe,
  • a lista készítésekor (BB31011 menüpontban) a szűrőképernyőn a lista nevénél az E-mail-ben küldhető bérjegyzék opciót kell kiválasztani.

 

Pénzügyi levelek: Fizetési emlékeztető-, Egyenlegközlő levél e-mailben küldése

E főkönyvi listák akkor küldhetőek el e-mail-ben, ha a Partner törzsben (FA111 menüpontban) az 1. sorszámú Kapcsolattartó email címe kitöltésre kerül. (A küldő program innen veszi az e-mail címet.) Fontos, hogy ebben az adatmezőben csak egy konkrét és érvényes email-cím megadása szükséges. Más szöveg itt nem lehet!

 

  • Fizetési emlékeztető (FA643 menülépés)
    • Azoknak a partnereknek a folyószámla tételeiből készül el a lista, akik szűrőképernyőn lehatárolásra kerülnek, valamint a fizetési határidő IG dátumához képest kitöltésre kerül, hogy hány nap múlva lejáró kötelezettségekre kívánjuk felhívni a partnerek figyelmét. A napok számának megadása után jelölhető ki a Riport küldés e-mail-ben levél készítési mód.
    • A szöveg törzsben célszerű egy új sorszámmal összeállítani olyan szöveget, amelyet az emlékeztető levélen szeretnénk feltüntetni. A szűrőképernyőn a szövegkészlet mezőben meg kell adni ezt az új sorszámú Emlékeztető szöveget.
  • Egyenlegközlő levél (FA645 menülépés)
    • Az egyenlegközlő levél csak magyar nyelven és forintban készül akkor, ha a levél készítési módban az email küldés lehetőségét választjuk.

 

E-számla készítése

A szakmai cikkekből tudható, hogy Magyarországon a kibocsájtott számlák csupán néhány százaléka elektronikus, ezzel szemben a fejlett országokban a kibocsájtott számlák negyede, harmada már elektronikus. Bár a magyar állami (túl)szabályozás korábban elég nehézkessé tette ezt a tevékenységet (is), de az utóbbi években jelentősen lazítottak a kötöttségeken. (Például már csak a számlák tárolásánál kötelező az elektronikus aláírás és időbélyegző.) Úgy látjuk, hogy a mai előírások már szinte minden szervezet számára lehetővé teszik a bevezetést. Mivel ez a lehetőség hatékonyabb munkavégzést, anyag és költség megtakarítást tesz lehetővé, ezért a fejlődés iránya nyilvánvaló.

Napjainkban a MegaORA programot használó ügyfeleknél még nem jelent meg az igény, hogy elektronikus számlázást (is) szeretnének használni. Ezen a téren két, három éven belül drámai változások következhetnek be. Ezért elkezdtünk a MegaORA számlázási modulhoz elektronikus számla készítési lehetőség fejlesztését. A fejlesztés a vége felé tart! Várjuk azoknak az ügyfeleknek jelentkezését, akik szeretnék bevezetni az elektronikus számla kibocsájtás lehetőségét. Számos szempontot kell figyelembe venni, mérlegelni a bevezetéshez Célul tűztük ki, hogy az eltérő igényekhez igazodva több fokozatban lehessen igényelni ezt a szolgáltatást. Az alapszintet a számla adatok XML formátumban képzése jelenti. További lehetőségeket az XML adatok csatolása a számla PDF-hez, kiegészítése digitális aláírással, időbélyeggel, valamint számla archiválási funkciókat jelentenek.

Banki export import

 A MegaORA rendszernek része a banki adatokat küldő – fogadó program modul. Mivel – vélhetőleg – sokan nem ismerik ez a modult, pedig lehet, hogy hasznos lenne munkájukhoz, ezért felhívjuk a figyelmüket az alábbi lehetőségekre. A felsorolás azokat a bankokat, illetve banki rendszereket tartalmazza, amelyeknél tudunk a pénzügyi adatokból egyedi átutalási fájlt készíteni, illetve fogadni a tőlük érkezett bankkivonatokat:

Bank neve

Banki rendszer neve

Küldés FA4311

Fogadás

FA4321

Budapest Bank

Business Terminál

X

X

BNP Paritas Hungaria Rt

Electronic Banking

X

 

CIB Bank

Business Terminál

X

X

Erste Bank

Elektra

X

 

HVB Bank

Spectra

X

X

KDB Bank

Elektra

X

X

K&H Bank

Elektra

X

X

Magyar Államkincstár

K-Client 2

X

 

MKB Bank

PC-Bankár

X

X

OTP Bank

Elektra

X

X

Raiffeisen Bank

Raiffeisen Express

X

X

A csoportos (GIRO formátumú) átutalás készítése (FA4312) és a bankkivonat fogadása (FA4322) bank függetlenül készíthető.

Ezek a program lehetőségek már régóta rendelkezésre állnak. Mind a bevezetéshez, mind egyéb igényekhez állunk rendelkezésükre, várjuk megkeresésüket!


Google Chrome felhasználók figyelmébe
 

Sajnálatos módon a Google 42-es verziójú Chrome-al kezdődően, kivezeti a - szerintük - elavult NPAPI (Netscape Plugin Application Programing Interface) modult. Ez tette lehetővé, hogy a böngésző tudjon futtatni bizonyos beépülő program lehetőségeket – pl. az Oracle-höz szükséges Java programokat. Az eddigi Chrome verziókban ideiglenesen még meg tudtuk adni - a program MegaORA program használata érdekében -, a Chrome://flags/#enable-npapi parancsot. De az ősztől érkező újabb verziójú Chrome - előzetes ismertető szerint - már nem tartalmazza ezt a lehetőséget.

Ha így lesz, akkor a MegaORA működéséhez a támogatott böngészők közül kiesik a Chrome, és csak az Internet Explorer és a Mozilla böngészők maradnak.



2015. május


 

facebook_hirlevel

Facebook