bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2013. február

Archívum

fejlc

Áfa bevallás változások

Közeledik a 2013. évi első ÁFA bevallás időpontja, ezért fontosnak tartjuk ezúton ismételten felhívni a figyelmet arra, hogy a jogszabályváltozások minden gazdálkodó szervezetet érintenek. A MegaORA működések mindenhol megváltoznak, ezért feltétlen tanulmányozni szükséges a programműködés változásait teljeskörüen leíró Főkönyvi dokumentáció/Mellékletek)C pontját. Ajánlatos a 2013. január havi – első - ÁFA elszámolást különös gondossággal ellenőrizni. Bármely kérdés, nem értelmezhető működés. stb. esetén forduljanak az ügyelethez!

Itt is szükséges hangsúlyozni, hogy a program csak egy eszköz, melynek működésével segíteni kívánjuk az ügyfelek munkáját, de a helyes adattartalom biztosítása a felhasználó feladata és felelőssége!

Néhány ok, ami miatt hibásak lehetnek az adatok:
  1. A főkönyvi bizonylatok esetében nincs minden jel beállítva, vagy nem megfelelően kerültek beállításra.
  2. Pénzforgalmi ÁFA bizonylatok esetében a számlára befizetett összeg túlfizetése miatt nem csak a számlában szereplő adó tartalom erejéig érvényesítettünk ÁFA elszámolást.
  3. Devizás és pénzforgalmi tételek esetében (mivel a program a forint értékek alapján számol/generál adóalap és adó összegeket), az árfolyam differencia is belejátszik az adóalap és ÁFA értékekbe.
  4. Előleget tartalmazó pénzforgalmi végszámla esetén nem egy bizonylatban vittük e fel a számla teljes adattartalmát és ezért a pénzügyi teljesítés csak a végszámla egy részére számol adóalap és ÁFA értékeket.

Amennyiben a program működésével kapcsolatban kérdései, kétségei adódnak, a fentiekben leírt vagy más jellegű problémák kezelése gondot okoz, kérjük forduljanak az ügyelethez!

A fent említett C. melléklet első része – a törzsadatok és adatbevitel bővítés leírása - már több hete az ügyfelek rendelkezésére áll, érdeklődőknek oktatáson ismertettük. Most, itt csak az ÁFA listák és ÁFA bevallás elkészítésének menetét tárgyaljuk.

A 2013-as ÁFA bevallás programjai az alábbi feltételekkel működnek:
  • A tételek rögzítésekor (FA3A menüpont) a "Bizonylat beállítások" gomb kérdéseire a bizonylat tartalmának megfelelő adatok kerülnek rögzítésre. Alaphelyzetben a felajánlott értékek: belföldi, normál számla, nem pénzforgalmi elszámolású és nem fordított Áfa tartalmú. Ha ezekben valami változás van, akkor a bizonylat fej bevitelekor a jelzők átállíthatók. Pontos kezelésük nagy jelentőségű, mert ezek alapján működik az Áfa elszámolás kigyűjtése. Részletes leírása a főkönyvi dokumentáció ’C’ mellékletében található.
  • Az Áfa - árbevétel módosító törzsadatokban (FA104) meg kell adni a felhasználó által alkalmazott ÁFA kódok mellett a befizetendő/visszaigényelhető jelet (B/V), a bevallás 01-01 - 01-03 lapján található sor számát és oszlop nevét, ahova az Áfa kód szerinti értékeket be kell sorolni. Minden Áfa kód mellé egy sor száma jelölhető meg, de ugyanazt a sorszámot több Áfa kód mellett is használhatjuk (A kijelölés hiányában nem készíthető el FA6315 kimutatás)

Ha minden beállítás elkészült, és a valóságnak megfelel, akkor a következő szolgáltatásokat nyújtja a program:

- Az FA6311, FA6313listák az ÁFa bevallásba beszámított bizonylatok analititkus listái. Az FA6311 összesített kimutatás Áfa kódonként listáz alapot és Áfa összeget, a végén egy összesítéssel, hogy abban az elszámolási időszakban fizetendő vagy visszaigényelhető Áfa keletkezett.

- Az FA6314Áfa elszámolás összeveti az előző időszak adataival, és összesíti azokat (volt-e előző időszakról áthozott követelés, ha visszaigénylés adódott, akkor arra jogosult-e, stb.) Ennek elkészítése a további Áfa bevallás előfeltétele!

- Az FA6315 Áfa bevallás készítése 3 lépésben zajlik:
1. Az adatok kigyűjtése - ami nem csupán az Áfa kódok alapján besorolható összegekre vonatkozik, hanem a partnerenként összesítendő számlánként részletezett adatokat is megkeresi a törvényben meghatározott feltételek szerint.
2. Az adatok kiírása tartalmazza a tételesen jelentendő számlák listáját, ezek partnerenkénti összesítését, valamint a bevallás 01-01 … 01-05 lapjait is. Miután itt a gyűjtés-kiírás más eljárások alapján történik, mint az analitikus kiíratásnál, de a végeredménynek azonosnak kell lenni, ez egy jó ellenőrzési pont!
3. Adatok átadása az AbevJava ÁNYK programba: elkészíthető egy XML állomány, amely már olvasható a NAV programjával. Ott ellenőrizhető, és szükség esetén kiegészíthető kézzel bevitt adatokkal.(ha több Áfa kód szerint gyűjtött értéket írunk be a bevallás ugyanazon sorába – pl. a beszerzéseket Áfa kód szintjén osztályozzuk tárgyi eszköz beszerzésre, EVA alanyoktól történt beszerzésre, és ha ez mind 27% Áfa tartalmú, akkor ezek mellé a 66. sor jelölendő. A 77 – 81 sorok tartalma tölthető ki utólag az elkülönített Áfa kódok alapján.) Hogy itt kézzel mennyi adatot kell kiegészíteni, az nagymértékben függ attól, hogy a Felhasználó hogyan alakította ki az Áfa kódok törzsét. Az átadás természetesen az egyedileg jelentendő számlákra is vonatkozik, elkészíti a1365M, 1365M-01, 1365M-01K, 1365M-02, 1365M-02K lapokat is.
Az XML készítésekor egy alkalommal ki kell tölteni az adózó cég pontos címét a megfelelő tagolásban, az ügyintéző nevét és telefonszámát. Ezeket a program a további szövegállomány készítéseknél már készen hozza

Meg kell még említeni, hogy az átmeneti tételek – 2012. évi könyvelés, ÁFA 2013. évi – kezelése is megoldott, a C. mellékletben erről a szituációról is van leírás.




Kötelezettség vállalási nyilatkozat

(A Megastar Plus Kft-nek számos ügyfele van, amelyek költségvetési szervek számára előírt könyvvezetést folytat. Ezen ügyfelek, illetve vezetőik számára készült az alábbi kötelezettség vállalási nyilatkozat, amely a jelen helyzetben egyértelművé teszi a Megastar Plus Kft fejlesztési szándékait.)

Tisztelt Gazdasági Vezető!
Tisztelt Számviteli Vezető!

A Kormány 4/2013.(I.11.) Korm. rendelete az államháztartás számviteléről 2014. január 1.-től alapvető változást ír elő a számviteli munkában. E törvényváltozás, a költségvetési szerveknél, így az Önök szervezetnél is, a használt számviteli és kapcsolódó programok teljes körű át-, illetve újra írását teszik szükségessé. A 2014. év kezdetétől mindenképen kötelező a programváltás.

A MegaOra program használatára kötött szerződésben a Megastar Plus Kft. kötelezettséget vállalt – külön díjazás nélkül – a jogszabálykövetésre. E kötelezettség alapján a Megastar Plus Kft. ez úton fejezi ki szándékát, hogy gondoskodik arról, hogy az Önök szervezeténél 2014. január 1-vel a folyamatos ügyviteli munkához a jogszabályoknak megfelelő program álljon rendelkezésre.

A fenti feladat ellátásához kérjük együttműködő segítségüket! Kérjük, hogy bármely témát érintő ismeret, leírás, előadás, stb. jut tudomásukra, mielőbb legyenek szívesek azt eljuttatni alábbi, témafelelős munkatársunknak. Ha az Önök munkatársa valamely rendezvényen vesz, vehet részt – független attól, hogy az díjtalan vagy nekünk fizetni kell érte -, tegyék lehetővé, hogy a mi szakértő munkatársunk is részt vehessen a rendezvényen. Ha ez nem lehetséges, akkor kérjük, hogy munkatársunk az ott kiadott írásos anyagokhoz hozzájusson, illetve az Önök illetékes munkatársával mielőbb konzultálni tudjon.
Segítségüket és együttműködésüket előre is köszönjük.

Témafelelős munkatársunk: Babai Gabriella 30/971-20-57 vagy 250-8000/116

Budapest 2013.02.11.

Herman István
ügyvezető




Adott és kapott előlegek számviteli elszámolása és MegaOra programban történő rögzítése

Azt tapasztaltuk, hogy ezen témakör kezelése nem egyértelmű a felhasználók körében. Sok a zűrzavar, eltérő (sokszor nem helyes) elszámolási elveket, illetve gyakorlatot alkalmaznak az ügyfelek.
Korábbi tapasztalataink alapján, valamint a 2013. évi ÁFA szabályok változása miatt szükségét érezzük annak, hogy röviden tisztázzuk a kapott és adott előlegek elszámolásának elveit és lépéseit.
A lépéseket a kapott előlegen mutatjuk be, amely értelemszerűen alkalmazandó az adott előlegre is.
Vegyünk példának egy olyan esetet, amikor 127.000,- Ft előleget kapunk.

1. Az előlegről soha nem előre állítunk ki számlát. Legfeljebb előleg bekérő levelet küldhetünk, amennyiben a partnerrel kialakított kapcsolat során nem elegendő a szerződésben rögzített előleg fizetésre vonatkozó megállapodás.

2. Az első könyvelési lépés akkor keletkezik, amikor partnerünk átutalja az előleget (bank, pénztár)
Ekkor a könyvelési tétel a következő:
T/38 127.000,- K/453(főkönyvi vagy analitikus számla) 127.000

3. A banki jóváírás, pénztári befizetés napjával, mint teljesítési dátummal erről az összegről kiállítunk egy előleg számlát, mely az ÁFA elszámolásához kell, tekintettel arra, hogy a kapott előleg ÁFA fizetési kötelezettséget keletkeztet.
Ennek a bizonylatnak az alapján csak az ÁFA kötelezettséget kell könyvelni.
Ekkor a könyvelési tétel a következő:
T/368 100.000,- K/368 100.000,- adóalap
T/368 27.000,- K/467 27.000,- ÁFA

4. A végszámla kiállításakor több könyvelési feladat is jelentkezik. El kell számolni a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás teljes értékét, vissza kell forgatni a korábban elszámolt előleg ÁFA-ját és csökkenteni kell a vevő követelést a kapott előleg összegével.
Ekkor a könyvelési tételek a következők:
  • Termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás teljes értékének elszámolása (legyen ennek értéke az előleg kétszerese, 254.000,- Ft)
T/311 200.000,- K/911 200.000,- adóalap
T/311 54.000,- K/467 54.000,- ÁFA
  • Korábban elszámolt előleg ÁFA visszaforgatása
T/368 100.000,- K/368 100.000,- adóalap
T/467 27.000,- K/368 27.000,- ÁFA
  • Előleg átvezetése
T/453 127.000,- K/311 127.000

Mindezek eredményeként elszámoltuk a termékértékesítés és szolgáltatás nyújtás árbevételét, a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás során keletkezett és az előleg megfizetéskor már bevallott ÁFA különbözetét mutatjuk ki fizetendő ÁFA-ként és a vevővel szemben csak az előleg összegével csökkentett követelés jelentkezik követelésként.
Amennyiben a felhasználó a MegaOra program kimenő számla készítő alrendszerét használja, ezek a könyvelési lépések a 2. pont kivételével a kimenő számlák főkönyve történő feladásakor helyesen képződnek.
Amennyiben a felhasználó más programmal készíti kimenő számláit kérjük, hogy a fentiekben ismertetett könyvelési lépéseket kövesse.

Bízunk benne, hogy fentiekkel hozzájárulunk ennek a témakörnek a helyes és egyértelmű kezeléséhez.




A MegaORA és a MiniORA programok lehetőségeit a készítők folyamatosan bővítik az aktuális jogszabályok igényeivel. A munka előre haladásáról és az esetleges ügyfél közreműködésekről (pl. verzió kiadás, tesztelés, stb.) a www.megastar.hu honlapon a Programváltozások, verziócserék menüpont alatt lesz tájékoztatás.


2013. február 11.


 

facebook_hirlevel

Facebook