bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2012. december

 
Megastar Plus Vállalatirányítási rendszerek- Partner az ügyviteli munkában
 
Törvényváltozások
 
 
A már elfogadott törvényi változások - a belföldi összesítő jelentés összeállítása és a pénzforgalmi áfa kezelése - igen jelentős módosítást igényelnek a MegaORA, MiniORA főkönyvi-pénzügyi-áfa programmodulban. Az alábbiakban – előzetesen és röviden - ismertetjük a főbb változások lényegét, amelyen lendületesen dolgozunk annak érdekében, hogy a programok 2013 januártól a kibővült és új szemléletű áfa adatszolgáltatás igényei szerint működjenek.
Korábban egy adatbevitel biztosította a főkönyvi-folyószámla, pénzügy-áfa nyilvántartás elkülönülő funkciójú ügyviteli feladatok ellátását. Ez a MegaORA, MiniORA programok igen előnyös tulajdonsága volt, ezért ez a tulajdonságot továbbra is fenn kívánjuk tartani. Ennek, valamint az új tartalmú és szemléletű adatszolgáltatások biztosítása érdekében a 100-200-s naplón történő forgalom bevitel új beviteli információkkal bővül, mely egyrészt a belföldi összesítő jelentés összeállítását hivatott biztosítani, másrészt a pénzforgalmi áfa kezelést fogja vezérelni.
Elsősorban a pénzforgalmi áfa kezelése okoz jelentős változást a program működésében. Figyelem! A pénzforgalmi ÁFA kezelésben nem csak az azt választó ügyfelek érintettek, hanem a korábbi, teljesítés alapú áfa elszámolást végző adóalanyok is, amennyiben pénzforgalmi elszámolást választó adóalanytól kapnak számlát. További információkat ide kattintva olvashat.
A pénzforgalmi áfa kezelés az áfa befizetés-visszaigényelés keletkezését kétfázisúvá teszi. Egyrészt az adóalap és az áfa továbbra is könyvelhető – sőt könyvelendő - a számla keletkezésekor úgy, hogy az áfa összege egy elszámolási számlára kerül, és nem képezi az áfa nyilvántartás részét. Másrészt az áfa összege az áfa nyilvántartásban és az áfa számlákon csak a pénzforgalmi teljesítések eredményeként jelenik meg, vagyis az ilyen típusú számlák esetében a banki, pénztári, stb. tételek feldolgozásának részévé kell tenni az áfa képzését és könyvelését.
A kibővített új adatbevitel lehetővé teszi, hogy a banki-pénztári tételeknél a pénzforgalmi áfa kezelés adatait a kezelők bevigyék. Bővített, a hatékonyságot fokozó lehetőség, hogy a kézi adatbeviteli folyamatot automatizmusok segíthetik. Így a számla bevitelekor megadott pénzforgalmi áfa kezelést figyelembe véve az áfa fizetési kötelezettség és a levonható adó összege a banki-pénztári tételek alapján képződik.
2013-tól az áfa adatszolgáltatás az új áfa nyilvántartási adatokból képezhető, amelyben vegyesen fordulhatnak elő pénzforgalmi és nem pénzforgalmi számlákból képződött áfa tételek. A belföldi összesítő jelentés is része lesz a havi áfa jelentésnek.




A számlázás modul újdonságai
  • Pénzforgalmi elszámolású számlakészítés
2013. január 1-től a kisvállalkozások az általános forgalmi adó tekintetében választhatják a pénzforgalmi elszámolást.
Pénzforgalmi elszámolás szerinti adózás választása esetén az áfa törvény 169.§ p, pontja szerint a számla kötelező adattartalmi eleme a jogszabályi hivatkozás vagy bármely más egyértelmű utalás arra, hogy a XIII/A. Fejezetben meghatározott különös szabályokat alkalmazták. Ennek megfelelően a MegaOra Számla programban elkészült új menüpontban, lehetőség nyílik pénzforgalmi elszámolás szerinti számla kiállítására.
A Készletforgalomból képzett számlák esetében is megoldottá vált, hogy azok véglegesítése előtt egyértelműen meghatározzuk, pénzforgalmi szemléletű-e az adott bizonylat és annak megfelelően kerüljön kiállításra. Külön biztosítjuk azt, hogy a felhasználó szétválogathassa melyik számla minősül pénzforgalmi elszámolásúnak és melyik nem. A bizonylatok helyes előállítása mellett a rendszer főkönyvi háttere is fel van készítve arra, hogy a főkönyv felé átadott pénzforgalmi szemléletű számlák a megfelelő főkönyvi számokra kerüljenek kontírozásra és
csak azok pénzügyi rendezése után kerüljenek be az áfabevallásba.
  • Rontott számlák
Új lehetőség a programban az aznap elkészült, de az ügyfélnek még ki nem küldött számla rontózása. Az áfa tételes bevallásnak nem részei az ilyen bizonylatok, ezért megkülönböztethetővé tettük a rontott és a ténylegesen sztornó bizonylatokat. A rontott bizonylatok nem kerülnek a főkönyv felé átadásra.





Bevallások átadása az AbevJAVA részére

A MegaORA program Munkaügy –Bér modulja eddig is kiszolgálta az ÁNYK programot, megkönnyítve ezzel a jelentési kötelezettségek teljesítését. A Felhasználó .imp állományokat tudott készíteni a bejelentésekről, a foglalkoztatás változásairól, az egyszerűsített foglalkoztatásról. Ugyanakkor .xml állomány készült a havi jelentések elkészítéséhez. Mindkét állomány beolvasható az ÁNYK – ba.

A főkönyvi modulban is készíthető volt .xml állomány a 1265 – ÁFA bevallás kitöltésére. Miután ez a bevallás az ÁFA kódok alapján készült kigyűjtés segítségével egyszerűen kitölthető volt, így ezt kevesen használták.
A 2013-as évben az átalakított – kibővített bevallás elkészítését is gépi kigyűjtés, és .xml készítés segíti, természetesen lehetőséget adva a kézi bevitelre is. Általában az áfa nyilvántartási adatszolgáltatás a jövőben az új áfa nyilvántartási adatokból képezhető, amelyben vegyesen fordulhatnak elő számlákból, banki-pénztári tételekből képződött áfa tételek. Úgy véljük, hogy a 2013-as évben – különös tekintettel a pénzforgalmi elszámolású áfa bevallásra, illetve az összesítő jelentés tételeinek kigyűjtésére – sokkal nagyobb szerepet fog kapni ez a segédlet a bevallások elkészítésére.





Devizás szállítói számlák eltérő árfolyamkezelésből adódó korrekciójának adatbevitele

A MegaORA programok fejlesztése folyamatos, egyrészt a jogszabályok változása miatt, másrészt a kezelés hatékonyságának javításának céljából. Az egyik ügyfelünk jogosnak ítélt kérése alapján elkészítettük egy munkaigényes és mechanikusan ismétlődő adatbeviteli feladatnak az automatikus képzését.
Ügyfelünknél nagy számosságban fordulnak elő a devizás szállítói számlák, amelyek esetében jelentős kézi adatbevitelt okoz a szállító és a vevő közötti eltérő árfolyamkezelésből adódó adóalap és áfa különbözet elszámolása és könyvelése. E tételek rögzítésénél kézi bevitellel kellett korrigálni a forgalom bevitelkor képzett összeget, majd új tételsorban rögzíteni az adóalap és áfa forint összegváltozást.
Speciális, kis fejlesztés során megoldottuk, hogy a standard adatbeviteli képernyőn – ha az1284-es paraméterben (ÁFA korrekcióhoz főkönyvi számok) megadásra kerültek az átkönyvelési számlaszámok – akkor az adóalap és az ÁFA összegének megváltoztatása után az adatbeviteli program automatikusan képzi a megváltozott és az eredeti adóalap és áfa sor között különbözetet (csökkentést/növelést), illetve az eltérésnek megfelelő jelleggel és a paraméterben megadott számlaszámmal könyvelési sorokat képez. Ez a megoldás – mivel vállalat független módon került megvalósításra – bármely más ügyfél számára - ahol jelentős számú ilyen tétel képződik - használható. A változások, új lehetőségek leírása szerepelni fog a dokumentációban. Az érdeklődők keressék munkatársunk: Horváth Éva 250-8000/108





Ügyfél elégedettség javítása

Az utóbbi hónapokban – főleg a SaaS(ASP) ügyfeleknél – egyre gyakrabban jelentek meg a feldolgozás folyamatosságát zavaró hibajelenségek. (pl. bevitel lelassul, nyomtatás letöltése sikertelen, a feldolgozás megszakad, stb.) Mivel néhány ügyfélnél ez rendszeres panaszforrás volt, ezért kerestük az előidéző okokat. (Jelenlegi ismereteink szerint a folyamatos Microsoft, Adobe, Java frissítések, ezek által igényelt új böngésző, Jáva beállítások hiánya és esetleges internet szolgáltatás ingadozás okozta a problémát) A hibát vizsgálatához munkatársunk készített olyan elemző programot, amely azt az egyszerű tényt, hogy a feldolgozás szabályosan fejeződött be, vagy megszakadt ügyfelenként, időszakonként statisztikai táblákba gyűjtötte. E kimutatások alapján kiderült, hogy a problémáknak jelentős látenciája van, azaz számos esetben van probléma, de ha ez nem ér el lélektanilag kritikus mértéket, akkor az ügyfelek nem jelentkeznek nálunk, nem jelentik be a problémát. Holott nagyon jó lenne, ha tudnánk arról, hogy egy-egy feldolgozásnál, ha nem is katasztrofális, de bármilyen esetleg javítandó, orvosolható probléma fordult-e elő.
A fentiek alapján – amint felhasználóink észre fogják venni – egy olyan kérdőív jellegű komponenst teszünk hozzá a feldolgozásból kilépési funkcióhoz, ahol a felhasználók az egyébként nem túl jelentős, de előforduló hibákat is jelezni tudják. Alapesetben, ha nem volt probléma, és a feldolgozás sikeres volt, akkor egy egérkattintással többel lehet kilépni. Ha a felhasználónak van panaszkodásra okot adó mondanivalója, akkor néhány kérdés – pl. bevitel lelassul, nyomtatás letöltése sikertelen, a feldolgozás megszakad, stb. – megválaszolásával ezt tudja közölni. A befejezés, egyébként is naplózott bejegyzését kiegészítjük ezekkel az adatokkal. A jövőben az üzemeltetés felügyeletének részévé tesszük a rendszeres, heti, havi, stb. monitorozást, a felhasználók megjegyzéseinek értékelését. Értelemszerűen a statisztikailag megjelenő tünetek alapján igyekszünk javítani a szolgáltatásunk színvonalát. Így fokozni az előzetes tájékoztatást és segítségnyújtást. Az egyes helyeken megjelenő tüneteket, azon javítását, tapasztalatait mielőbb szélesebb körben közzétenni.




Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet kívánunk!

Ezúton szeretnénk megköszönni az eddigi együttműködést, és reméljük, hogy az új esztendőben is hasonlóan sikeresen dolgozhatunk együtt. Áldott, békés karácsonyt és sikerekben gazdag új évet kíván minden munkatársunk!

Felhívjuk a figyelmet, hogy 2012. december 27. és 28. (csütörtök, péntek) napokon irodánk zárva tart, bármilyen felmerülő kérdés esetén kollégáink telefonos ügyeletet tartanak.





A MegaORA és a MiniORA programok lehetőségeit a készítők folyamatosan bővítik az aktuális jogszabályok igényeivel. A munka előre haladásáról és az esetleges ügyfél közreműködésekről (pl. verzió kiadás, tesztelés, stb.) a www.megastar.hu honlapon aProgramváltozások, verziócserék menüpont alatt lesz tájékoztatás.



2012. december 14.