bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél 2018. június - II

fejlc
 
Tartalomjegyzék:

1. Regisztráció az on-line számla „éles” felületen
2. A NAV adatok regisztráció Megastar kezelőkhöz rendelése
3. NAV on line számla fejlesztés telepítése
4. MegaORA – MegApex Számla készítés
5. Iskolai étkezési program bővítése

 

1. Regisztráció az on-line számla „éles” felületen

 

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 2018. július 1-jétől hatályos 10. számú mellékletében foglaltak szerint adatszolgáltatási kötelezettség terheli az adóalanyt a legalább 100 ezer forint áthárított általános forgalmi adót tartalmazó, belföldi adóalanyok közötti ügyleteiről kiállított számláiról. Az adatszolgáltatás előfeltétele a számla készítéssel foglalkozó kezelőknek a NAV online számlázásra kialakított oldalán történő regisztrációja. A regisztráció folyamán a NAV felé megadják a számlázással kapcsolatos személyeket, illetve azok adatait.

Amint a korábbi Hírlevél részletesebben is ismertette, kétféle regisztrációt lehet csinálni. A „teszt” próba feladatokhoz és az „éles”, a valós feladatokhoz. A teszt regisztráció elvégzésével a Megastar programmal készített számlákat lehetőség lesz még július 1-ig az Online Számlázás teszt felületére beküldeni. A Megastar a számlázási feldolgozásban Július 1-től beállítja, hogy az elkészültre állított számlák automatikusan az „éles” Online Számlázás felületére fognak kerülni. Tehát a Felhasználók, ha június folyamán még szeretnének teszt felületen próbálni az elkészült számlák XML képzését, akkor regisztrálni kell a teszt felületre is. A teszt felületre a regisztráció az alábbi oldalon végezhető el:

https://onlineszamla-test.nav.gov.hu/regisztracio/start

Július 1.-től a Megastar az összes feldolgozást – központilag - át állítja, az elkészült számlák az éles felületre kerülnek. (Természetesen, ha a 100 ezer forintot eléri az Áfa.) Ez azt is jelenti, hogy a teszt felületre nem küldhető a továbbiakban elkészültre állított számla. A jelentés kötelezett számlák készítőjének regisztráltnak kell lennie a NAV éles felületen. Olyan számla, amely jelentési kötelezett, (100 eFt az Áfa), július 1. után a kezelő regisztrációjának hiányában nem állítható készre, mint hibás, nem fejezhető be. Ezért július 1-től feltétlen szükséges a számla készítő kezelők éles regisztrációja. Ez a regisztráció pedig az alábbi oldalon végezhető el:

https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start

Az Online Számlázás rendszeréről bővebb információkat az alábbi oldalon találhatnak.

https://onlineszamla.nav.gov.hu/home

Az adatszolgáltatási kötelezettséggel, a regisztrációval kapcsolatban segítség kérhető a NAV Infóvonalán (1819 telefonszám, 7. menüpont, 1. almenüpont – Jogszabály értelmezése, 2. almenüpont – Informatikai segítségnyújtás) vagy írásban a https://www.nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/e-ugyfsz.html elérési út alatt a levélküldés funkciónál a „Számla adatszolgáltatás, jogértelmezési kérdések” vagy a „Számla adatszolgáltatás, informatikai problémák” tárgy kiválasztásával.

 

2. NAV adatok regisztráció Megastar kezelőkhöz rendelése

 

A NAV felületen regisztrált számlakészítő munkatársak adatait a Megastar programokba is be-, illetve át kell vinni. (A Megastar programok a saját felületről veszik a NAV kommunikációhoz szükséges azonosítókat, jelszavakat, stb.) Az adatok átvételére egy az új programrész készült a MegaORA Számlázásba, az AS/AK/ARXML - Kezelők megadása Online XML műveletekhez menüpontok.

Ezekbe a menüpontban kell felvinni a 2018. július 1-jétől hatályos jogszabályok szerinti 100.000 Ft áfa tartalmat elérő kimenő számlákat készítő felhasználókat. A NAV Online Számlázás felületén elvégzett regisztráció után létrehozott elsődleges és technikai felhasználókat itt lehet összekapcsolni a Megastar számlázó rendszerrel. (A programok képernyője, működése és kezelése a program dokumentációban, illetve az online help dokumentációban részletesen le van írva, ott olvasható. E menüpontok nem csak a regisztráció adatait, hanem az online számla kapcsolat egyéb adatait is elérhetővé teszik.)

Fontos, hogy akik szeretnének még július 1-ig az éles adatbázisukban kiállított számlákról teszt jelleggel adatszolgáltatást küldeni a NAV Online Számla teszt felületére, azok az éles mellett rögzítsék a teszt regisztrációhoz kapcsolódó felhasználókat is.

A MegaORA Számlázáshoz szükséges NAV regisztrációval és e regisztráció áthozásával kapcsolatos kérdéseket az alábbi kollégáinknak tehetik fel. A Megastar 06-1-250-8000 telefonon

Páll Vanda                   mellék 107

Babai Gabriella           mellék 116

Hosszú Vilmos            mellék 125

 

3. NAV on-line számla fejlesztés telepítése

 

2018.06.27-én az este, éjszaka folyamán a Megastar felhasználók összes szerver gépére telepíti az aktuális NAV on-line számla kezeléséhez szükséges programokat, és az azokhoz tartozó dokumentációt. A szükséges programok részben a Megastar fejlesztései, részben olyan java komponensek, amelyek szükségesek az adatszolgáltatás elkészítéséhez. Továbbá minden telepítés része olyan eseti, egyetlen program futás (szkript) is, amely bizonyos programmal képezhető szükséges, kötelező, adatokat létrehoz a számlázási állományokban.

Amint ismert a Megastar felhasználók egy része a Megastar által üzemeltetett szolgáltatói szerveren futnak, ez a SaaS szolgáltatás, amely kb. 900 – 1000 feldolgozás. Ezek program- és adatkörnyezete egyetlen adatbázisban van, karbantartása, programok telepítése egy menetben történik. Itt minden feldolgozáshoz, bár egyetlen program működik, de az egyes felhasználóknak saját NAV regisztrációját el kell végezni illetve a NAV adatokat, a korábban leírtak szerint át kell hozni a saját feldolgozásba, a NAV regisztráció adatait a saját kezelőkhöz kell rendelni. Ha könyvelő iroda kezelője például 30 feldolgozásba léphet be, akkor a NAV regisztrációt minden feldolgozásra el kell végezni. Ez azért szükséges, mert a NAV adatszolgáltatás az illető feldolgozás, vállalat adószáma, ügyfélkapu regisztrációja alapján történik.

A felhasználók másik része saját szerveren használja a programokat, ez az un. on premise felhasználás. Itt minden szerveren van adatbázis, amely telepítése szerverenként történik. Ha több feldolgozás van az egy darab szerveren, több vállalkozás könyvelését, számlázását végezik, akkor minden feldolgozás kezelőihez, feldolgozásonként át kell hozni, hozzá kell rendelni a NAV regisztrációt. Ez itt is azért szükséges, mert a NAV adatszolgáltatás az illető feldolgozás, vállalat adószáma, ügyfélkapu regisztrációja alapján történik.

Tehát 28-án, csütörtökön reggelre minden felhasználónál telepítve lesznek az on-line számla adatszolgáltatás programok. A programok június folyamán a 100 eFt Áfa tartalmú számlákat a teszt NAV felületre küldik. Ha az illető kezelő nincs regisztrálva a NAV teszt felületen, akkor erről a program üzenetet küld, de a számla elkészültre állítható, figyelmeztetés mellett elkészül. Ám július 1. után, ha 100 eFt Áfa tartalmú számlát készítenek, amelynek kezelője nincs regisztrálva a NAV „éles” felületen, akkor a számla nem tehető elkészültté.

Kérjük a Felhasználókat, hogy 29-én reggeltől minden fenti témába tartozó észrevételüket azonnal közöljék a Megastar munkatársaival. 

 

4.  MegaORA-MegApex számla készítés

 

A Megastar hosszabb távú stratégiájának fontos része a MegApex programokra történő áttérés. (Lásd Hírlevél 2017, 2016 számokban) A NAV on line számla határidő eljövetelével kérdés, a MegApex program számlázási lehetőségei tartalmazzák-e a NAV XML képzés lehetőségeket?

A válasz az, hogy jelenleg nem! Mivel gyakorlatilag minden nagyobb felhasználónk a MegaORA programokat használja, (nagy munka az új megismerése, ha nem muszáj, akkor majd…) ezért minden erőnket a MegaORA megoldás elkészítésére koncentráltunk. Majd az elkészült megoldás pár hét alatt a MegApex programokba is beépíthető, mivel amint megtapasztalhatták a próbálkozók, a MegApex belső működése azonos a MegaORA működéssel.

Tehát az elkövetkező hetekben a 100 eFt Áfa tartalmú számlák nem készíthetők a MegApex programmal. Ez a program, még ha a kezelő regisztrálva van az „éles” NAV felületen, akkor sem állítható készre az elkészült számla. (Itt meg kell jegyezni, hogy például a havi több száz iskolai ebéd befizetés számlázása, amely a MegApex programmal készít számlát, ezeknél a 100 eFt Áfa tartalom fel sem merülhet.)

 

5. Iskolai étkezési program bővítése

Eltelt egy teljes iskolai év, és a program sok tekintetben bővült, csiszolódott a használati tapasztalatok alapján. Meg kellett oldani pl. a támogatás változásának követését egy adott hónapon belül, az étkezések változását egyik hónapról a másikra. A gyors és folyamatos munkát segíti az automatikus összekapcsolás a számlázás és házipénztár modullal, így a fizetések az étkezési programon belül kezelhetők.
Újabb igény merült fel: készítsünk „ebédjegyeket”, vagyis minden étkezéshez egy leadható jegyet, melyet a programból lehet kiíratni. A kiíratás minden olyan tanulónak készít jegyet, aki jogosult az étkezésre. Amire a jegyet megkapta, azokat az étkezéseket kell majd a hónap végén kifizetni.



A jegy tartalmazza a tanuló nevét, osztályát, és jól láthatóan az étkezés fajtáját (ebéd, uzsonna, vacsora, és másnap reggeli, tízórai), és az érvényesség dátumát.

Ha egy tanuló nem tart igényt minden étkezésre (pl. nincsen reggeli és vacsora, mert nem kollégista), akkor annak az étkezésnek a helye üres marad.

Ez egy jó példa arra, hogy a program fejlesztésével nyitottak vagyunk: az igények alapján alakítva, bővítve a programot szeretnénk minél hatékonyabb, széles körben alkalmazható segítséget adni.