bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2019. május

fejlc
 
Tartalomjegyzék:
 
  1. Számla-készlet program fejlesztése 
  2. Éves zárás elsődleges 5 másodlagos 6-7
  3. Éves zárás csak költségnemre
  4. Áfa bevallás kitöltése FA63153 „Bevallás adatainak átadása” menüponttal
  5. Dokumentumkezelő alrendszer: Beérkező számla típusú kartonhoz devizakód rögzítése, amely a főkönyvi feladással is „követi” a számlát
  6. MegApex Étkeztetési program továbbfejlesztése
 
1. Számla-készlet program fejlesztése

 

Számla
 
 
NAV Online számla adatszolgáltatás
 
„A Nemzeti Adó-és Vámhivatal 2019. január végén publikálta a számlák adatszolgáltatásához kapcsolódó új verziót, az 1.1-es specifikációt és XSD sémát, melyet eredeti tervek szerint 2019. május 2-án tett volna kötelezővé. A határidő közeledtével azonban számos, az átállásra való felkészülési folyamat elhúzódását jelző ügyféli jelzés érkezett, melyet figyelembe véve az adóhivatal egy hónap haladékot biztosít. 2019. június 4-én 0:00 órától már csak az új formátumban fogadja a számlák adatait az adóhivatal, 1.0 verzióval érvényes adatszolgáltatás már nem teljesíthető.”
 
A verzióváltás alapvetően nem von felhasználói feladatokat maga után. Ami érintheti ügyfeleinket az az, hogy ezentúl a számlasorban megadható mennyiségi egységek csak a következő módon adhatóak meg.
 
Darab – DB
Kilogramm – KG
Tonna – T
Kilowatt óra – KWH
Nap – NAP
Óra – Ó, ÓRA
Perc
Hónap – HÓ
Liter – L
Kilométer – KM
Köbméter – M3
Méter – M, MET
Folyóméter – FM
Karton – KRT, KAR
Doboz  - DOB
 
Minden más mennyiségi egység ezen kívül Saját típusnak fog megfelelni, természetesen ezekről is megtörténik az adatszolgáltatás. Beépítettük a programba, hogy az általánosan elfogadott rövid megnevezések alapján (fent részletezve) a program megfeleltesse a NAV által előírt mennyiségi egységeket. Amennyiben Önök a fent nevezett mennyiségi egységeket másképp jelölik a rövid megnevezés mezőben a Mennyiségi egység törzsben, kérjük, hogy ezt módosítsák a fent megadottak szerint.
 
Számla importálás
 
A MegaORA Számla program alkalmas arra, hogy ügyfeleink számára teljesen egyedi számla importáló interface segítségével egy excel tábla alapján kimenő számlákat generáljon a rendszer. Az adatokat nem kell külön kézzel az excel tábla után a Számlázó programba is felrögzíteni, ezzel lerövidül a munkavégzés és a kézi adatbevitelből adódó hibázási lehetőség is csökken.
 
Készlet
 
Szintén egyedi fejlesztés keretén belül lehetőséget biztosít a MegaORA Anyag és áruforgalom rendszere, hogy az ügyfél értékesítési folyamatába beépített új méréstechnikai eszközök adatait fogadja, majd további forgalmi adatokat generáljon ezek alapján a program.
 
A mérőeszközhöz kapcsolódó adatbázis kezelő program és a MegaORA rendszer között megvalósult adatkapcsolat alapján a kívülről kapott hitelesített mérési adatokkal kiegészített adatok alapján a MegaORA Anyag és áruforgalom modulja szállítólevelet tud képezni. Ezáltal a két külön rendszer egy folyamat részeként tudja szolgálni a vállalat tevékenységét.
 

2. Éves zárás-nyitás elsődleges 5, másodlagos 6-7
 
 
Bár a dokumentáció (Könyvelés 5.3., 5.4.) részletes leírást tartalmaz a Havi és Éves zárást támogató automatikus lehetőségekről, ennek ellenére tapasztaljuk, hogy sokan nem ismerik és nem használják ezeket a lehetőségeket. Az alábbiakban próbáljuk felhívni a figyelmet a munkavégzést könnyítő lehetőségekre.
 
Éves zárás előtt el kell végezni az alábbiakat:
 
FA101 számla tükörben lennie kell 599, 699, 799 (esetleg alábontott) átvezetési számláknak.
FA103 naplóban fel kell venni egy kijelölt – pl. 695 - naplót 6-7 számlák átvezetéséhez.
FA102 menüpontban a mellékelt átvezetési paramétereket szerepeltetni kell. Kérjük a 8 számla osztály főkönyvi számait a számlatükrüknek megfelelően karbantartani. (Ezek a tételek vegyes könyveléssel is kivezethetők ebben az esetben a FA102-ben a 5 kódokat nem kell megadni.) A 6-7 számlaosztályt a 695 naplón vegyes bizonylattal ki kell vezetni az adott 699 és 799 főkönyvi számmal szemben. (K699, K799) – (Ez a feladat a Havi zárási feladattal is elvégezhető.)
 
FA102 ellenőrzése után a FA53 menüpontot kell elindítani. (éves zárás esetén a feldolgozási időszak adott év 00-12-ig).

 
Mielőtt az éves zárás-nyitás FA54-es menüpontját elindítanánk, valamennyi tárgyévre vonatkozó gazdasági eseményt és az éves rendező könyvelési tételt könyveljük le.
 
Ellenőrzési pontok zárás előtt:
 
A lezárásra kerülő évben le kell ellenőrizni az alábbiakat:
  • FA611 Könyvelési napló nem könyvelt tételeit, amennyiben könyveletlen tételt talált zárás előtt, ha szükséges javítani kell (1001 nem lehet) és le kell könyveltetni FA513 menüponttal.
  • FA8 Feldolgozási időszak megnyitását (00 és tárgyhó)

 
Zárás indítása F54 menüpont, 3 opció csak zárás, meg kell adni zárás időszakát (pl.:201805), a zárás dátumát felülírhatjuk, a program az aznapi dátumot kínálja fel.
Gondoskodjunk arról, hogy az új év számlatükrét és naplóját megnyissuk (FA56), a nyitó tétel feldolgozási időszakot (00 hónap) kijelöljük. A zárási paraméterben (FA102) a 9-es sorszám alatt rögzítsük, hogy a záró-nyitó tételek milyen főkönyvi számlára kerüljenek.  Az éves zárás-nyitás előtt kérjük a paraméter tartalmát ellenőrizni.
 
 
A nyitó tételeket a program forgalmi területre teszi.
Ha az éves nyitás lefutott és később újabb könyvelendő tételek kerülnek elő, vagy hibát fedezünk fel, letörölhetjük a zárás-nyitást, és a módosítások elvégzése után újra indíthatjuk azt.
 

3. Éves zárás-nyitás csak költségnemre


Éves zárás-nyitás bemutatás, amennyiben a társaságnál kizárólag 5 számlaosztályban történik könyvelés (6-7.számlaosztály alkalmazása nélkül).
 
Mielőtt az éves zárás-nyitás FA54-es menüpontját elindítanánk, valamennyi tárgyévre vonatkozó gazdasági eseményt és az éves rendező könyvelési tételt könyveljük le.
Ellenőrzési pontok zárás előtt:
 
A lezárásra kerülő évben le kell ellenőrizni az alábbiakat:

  • FA611 Könyvelési napló nem könyvelt tételeit, amennyiben könyveletlen tételt talált zárás előtt le kell könyveltetni FA513 menüponttal.
  • FA8 Feldolgozási időszak megnyitását (00 és tárgyhó)

 
Zárás indítása F54 menüpont, 3 opció csak zárás, meg kell adni zárás időszakát (pl.:201805), a zárás dátumát felülírhatjuk, a program az aznapi dátumot kínálja fel.
Gondoskodjunk arról, hogy az új év számlatükrét és naplóját megnyissuk (FA56), a nyitó tétel feldolgozási időszakot (00 hónap) kijelöljük. A zárási paraméterben (FA102) a 9-es sorszám alatt rögzítsük, hogy a záró-nyitó tételek milyen főkönyvi számlára kerüljenek.  Az éves zárás-nyitás előtt kérjük a paraméter tartalmát ellenőrizni.


A nyitó tételeket a program forgalmi területre teszi.
Ha az éves nyitás lefutott és később újabb könyvelendő tételek kerülnek elő, vagy hibát fedezünk fel, letörölhetjük a zárás-nyitást, és a módosítások elvégzése után újra indíthatjuk.


4. Áfa bevallás kitöltése FA63153 "Bevallás adatainak átadása" menüponttal


ÁFA BEVALLÁS KITÖLTÉSÉNEK ÁTADÁSA A PROGRAMBÓL AZ ANYK-NAK

 
Meglepetéssel tapasztaltuk, hogy számos felhasználó nem tudja, a programban (MegaORA, MegApex) mód van az ÁFA bevallás automatikus elkészítésére. Ezért, - bár a dokumentációban is részletesen le van írva, - itt áttekintjük a kezelési lehetőségeket.
A következő MegaORA beállítások elvégzése után a program elkészíti az FA9 paramétereknél megadott időszaknak megfelelő ÁFA bevallást:

FA104 ÁFA-árbevétel mód, törzs bevitele:
Az általunk rögzített és használt áfa kódokhoz meg kell adni az Áfa bevallás sorát és oszlopát, azaz hol kell szerepelni a bevallásban az illető áfa kód szerinti adatoknak. Ha nincs kitöltve ez a sor az ÁNYK áfa (1965) bevallásban kitöltetlen marad.
 
FA9 menü lépés paraméterek:
A tételes ÁFA bevallás helyes elkészítéséhez, az Áfa törvénynek megfelelő értékhatárra  1238 paramétert (2018.07.01-től 100.000 Ft-ra) átállítani.
 
Paraméter átállítás menete:
FA9 menüpont
Főkönyv
Működési paraméterek
Itt le kell görgetni az 1238 számú paraméterig és érték megadással ki kell választani a 100.000 Ft értékhatárt.
Beállítások elvégzése után:
FA63151 Beállítások adatainak kigyűjtése menüpontot kell elindítani, amennyiben a kigyűjtés után még történik könyvelés, illetve változtatás a programban a kigyűjtést újra el kell készíteni.
FA63152 Bevallás adatainak kiírása, itt lekérhetjük többek között képernyőre illetve kinyomtathatjuk, a bevallás összesített adatait vagy a bevallás részletező adatait. A bevallás részletező adatai között megtaláljuk azokat a tételeket melyeket az M-02 lapokon kell jelenteni.

FA63153 Bevallás adatainak átadása XML menüponttal készíthetjük el, azt az XML file-t amit az ANYK programba be tudunk olvastatni.
 

A menüpont lefuttatása után a program kiírja, hogy hol található a beolvasásra kész XML file.
ÁNYK program megnyitása után XML állomány megnyitása szerkesztésre, a program által megadott útvonal alapján meg kell keresnünk a behívandó file-t. Itt beállíthatjuk, hogy részletesen lássuk a dátumot és időpontot, vagy úgy választhatjuk ki, hogy pl. a legfelső tételnél látszik, ez egy 1965 nyomtatvány, utolsó két szám a hónapot jelöli.

 
Megnyitás után, az ÁNYK program Áfa bevallás nyomtatványba beolvasásra kerül az XML állomány.
A program kitölti az áfa bevallást, de a felhasználónak minden esetben le kell azt ellenőriznie. Mert előfordul, hogy a fent leírt beállításokat nem végezte el teljes körűen, vagy olyan új gazdasági esemény került könyvelésre, amelyhez a beállítások nem lettek elvégezve. Illetve nem a jogszabálynak megfelelő értékhatár van beállítva a paramétereknél.
 
5. Dokumentumkezelő alrendszer
Beérkező számla típusú kartonhoz devizakód rögzítése, amely a főkönyvi feladással is „követi” a számlát
 
Új lehetőség a Dokumentumkezelő alrendszerben, hogy a deviza összegeket tartalmazó beérkező számlákat, különféle típusú, devizakóddal megjelölt kartonokba rendezzék.
A Dokumentum típus törzsbe annyi Beérkező számla (ahol a Feladás típusa: Főkönyvi forgalommá) típust kell nyitni, ahányféle devizakóddal számlákat szeretnének érkeztetni - alapeset: HUF, forint megjelölés.
Ezzel már a számlák érkeztetésekor lehetőség nyílik a) devizakód megadására, b) dokumentum típus szerinti elkülönítésre (rendszerezésre).
Az iktatáskor megadott összeget (amely a típusnál megadott devizában van), és a devizakód megjelölést a főkönyvi feladás során a számla „viszi magával tovább”. A számla forintosítása - a megfelelő árfolyam kiválasztása után - a pénzügyi modulban elvégzendő feladat.

6. MegApex étkezési program továbbfejlesztése
 
A már több iskolában naponta használt MegApex Étkezési programnak elkészítettük a továbbfejlesztését és kísérleti üzemben átadtuk. A továbbfejlesztés lényege, hogy korábban a napi étkezési beállításokat csak az iskolai kezelő tudta beállítani, a rendeléseket módosítani. A fejlesztés eredményeként a kezelő lehetőségei mellett mód van arra, hogy a szülők az interneten belépve a saját gyereke(i) étkezési igényét megadják, módosítsák. Mivel ez a lehetőség a nyilvános, bárki által elérhető internet felületen történik ezért fontos része a bővített lehetőségnek a jogosultságok kezelése.  
 
Az első lépés, hogy az adott intézmény honlapján a szülő regisztrálja magát, az internetes elérés igényét közli az iskolával. A regisztráció folyamán meg kell adni e-mail címet és a jelszót, amellyel majd a kezelő elérheti rendszert.
 
Az így létrejött regisztrációhoz kapcsolhatók a gyerekek, akinek az étkezését ezen a módon kívánjuk kezelni. A hozzárendelés után ez mindaddig „Nem aktív” státuszban marad, amíg az iskolai kezelő nem aktiválja, azaz az iskolai kezelő minősíti, fogadja el a regisztrációt.
 
Az Étkeztetések képernyő felső részén nagybetűvel kiemelve láthatjuk az épp aktuálisan kezelt személy kódját és nevét. Az étkeztetési műveletek kizárólag azokon az étkezés típusokon végezhetők, amelyek az intézménnyel előzetesen egyeztetésre kerültek. Ennek változtatására csak az intézményen keresztül van lehetőség. A kezelni kívánt hónapot az Időszak lenyíló menüben tudja kiválasztani.
 
Alaphelyzetben minden munkanapra (tanítási napra) a MEGRENDELVE státusz lesz beállítva. A feliratra kattintva lehetőség van a lemondásra. Ekkor a LEMONDVA felirat látható az adott nap adott étkezésénél. A lemondás, vagy az újra megrendelés csak addig változtatható, amíg azt az intézmény által meghatározott időkorlát megengedi. Ha egy étkeztetés már nem mondható le, vagy rendelhető meg újra, a gomb elhalványul, és kattintása hatástalan.
 
Az étkeztetési műveletek változtatását lehetőség van az intézménynek is átadni. Ekkor nem a szülő állítja be az étkezési igényt, hanem az iskolai ügyintéző.
 
Ha szükséges Regisztrációs adatok módosíthatók.