bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2015. február

 

fejlc

Törvényi változások, fejlesztések

 

Készlet, számla, rendelés

Áfa kimutatási változások 2015. január 1-től

Bér, HR modul, TB számfejtés

Költségvetési feldolgozások

Új üzleti stratégia - MiniORA 2.0. verzió

 

Elkészült az EKÁER – MegaOra rendszer közötti adatátadás XML formátumban

Az EKAER szám kérése három típust különböztet meg. A program mind a három relációt kezeli. A kezelési felület viszont eltér. A nem elkészült szállítólevekből lehet indítani az EKAER szám kéréshez az XML képzést. Ha módosításra van szükség, ez csak addig lehetséges, amíg a szállítólevél nem elkészült állapotban van, mivel az elkészült szállítólevélen már nem lehet módosítani. Kivétel ez alól a fel- és lerakodási időpontok megadása ezeket akár elkészült szállítólevelek esetén is lehet módosítani, itt lehetséges a lezáró valamint a törlő művelet indítása is. ezek feltétele, hogy legyen a szállítólevélre visszaolvasva az érvényes EKAER szám. Az átadás történhet szállítólevelenként egyesével vagy csoportosan több szállítólevél bepipálásával. A gép - gép közötti API felület is fejlesztés alatt van.

 

Számlázás módosul a törvényi változások miatt!

A törvényi változások miatt 2/2015. (II. 3.) NGM rendelet és a 23/2014. (VI.30.) NGM rendelet módosítani kellett a saját és partner törzs címadatait.

Felhívjuk a T. Felhasználók figyelmét, hogy a számlák rögzítésénél csak a helyesen a törvényi előírásoknak megfelelően kitöltött ügyfélcímekkel lehet számlát készíteni.

A fent hivatkozott rendelet értelmében a számítógépes programokkal előállított számlák esetében a NAV adatellenőrzése végett szigorúan előírt tagolás szerint kell az XML adatot létrehozni. Ezért szükséges a címek szétszedése.

Kérjük az ügyfeleket, hogy a partner törzsben mielőbb kezdjék meg a címek szétbontását az új címtagolásnak megfelelően.

A partner beviteli formon már az új tagolásnak megfelelő képet látja, és kézzel kell ennek megfelelően szétbontani a címet. A számla beviteli képernyőn várhatóan március hónapban kerül ki az új bekéréssel a program. Ez nem enged csak az új címbontással rögzített partnernek készíteni számlát.

 

Módosult az automatikus stornó a készletkezelésben.

A több raktárral sok felhasználóval dolgozó cégeknél gondot okozott az eredeti automatikus stornó futás, mert sok állásidőt vett igénybe, amíg a készletforgalom újraszervezése lefutott és rengeteg bizonylat keletkezett. Ezért változtattuk meg alapvetően a stornó kezelést.

Az új koncepcióba komoly szemléletváltás történt.

Megváltoztattuk a stornózás módját. Szétszedtük kettő menüpontra a régi stornó menüpontot. Ebben a menüben kell javítani, ha nem a megfelelő cikkszámra vételeztük be a terméket, ha elrontottuk a mennyiséget és azt kell javítani vagy tévesen rögzítettünk duplán bizonylatot, vagy nem is kellene ez a bizonylat. Ezek a javítások mind csak a teljes bizonylat stornózásával javíthatóak. A stornó futás alatt senki nem dolgozhat a készlet számla rendszerben! Ez egy viszonylag hosszú futás.

Ezért úgy kell a munkákat szervezni, hogy akiknek vannak stornózni való bizonylataik azok, keressék ki és a rátekintő képernyő ST oszlopába pipálják ki a bizonylatot (előtte rögzítsék helyesen, kivétel a duplán rögzített vagy egyáltalán nem kellett volna rögzíteni esetben) és mindenki bejelöli, a saját hibás bizonylatát utána egyszerre lehet, és csak egyszer kell indítani a stornózást.

Csak a kijelölt bizonylatokról készül egy-egy stornó bizonylat és nem stornózza le az összes utánuk keletkezett termékkóddal érintett bizonylatot.  Ez az értékeltérés, ha olyan bizonylatot érint, amelyik már feladásra került a főkönyv felé, akkor a bizonylatban a jó értékre áll át és az eredeti érték és az új érték különbözetét beleteszi a bizonylathivatkozással a Főkönyvi feladás eltérés táblába, ahol minősíti mi okozta az eltérést. Ezek lehetnek: stornó - fogyás újraszervezésből, értékmódosításból, árfolyam módosításból, árfolyam és érték módosításból. Az eltéréseket pedig a készletek feladásakor minden hónapban az eltérések feladása gombnál fel kell adni a főkönyvbe.

A készlet bizonylat módosítás a kiválasztott bizonylatban szinte minden módosítható a mennyiség és a termékkód kivételével. A módosítás nem hoz létre sem stornó sem új bizonylatot, hanem  az eredeti fogyási kapcsolati ID- ken keresztül módosítja az eredeti bizonylatokban a stornózás hatását. A javítás az eredeti bizonylatban történik. Azok a javítások, amelyek a bekerülési értéket módosítják, lehetnek értékmódosításból, árfolyam módosításból, árfolyam és érték módosításból. Ez az értékeltérés, ha olyan bizonylatot érint, amelyik már feladásra került a főkönyv felé, akkor a bizonylatban a jó értékre áll át és az eredeti érték és az új érték különbözetét beleteszi a bizonylathivatkozással a Főkönyvi feladás eltérés táblába, ahol minősíti mi okozta az eltérést. . Ezek lehetnek: stornó - fogyás újraszervezésből, értékmódosításból, árfolyam módosításból, árfolyam és érték módosításból.  Az eltéréseket pedig a készletek feladásakor minden hónapban az eltérések feladása gombnál fel kell adni a főkönyvbe.

Ez a módosítás nem kizárólagos futású ezért nem fogja meg a többi dolgozó munkáját. A kilépéskor a módosítás azonnal végrehajtásra kerül!

Áfa kimutatási változások 2015. január 1-től 

2015. január 1-től tételes bevallás készítendő minden olyan számláról, melynek ÁFA tartalma eléri vagy meghaladja az 1.000.000.- Ft-ot (korábban ez 2.000.000Ft volt). Ugyanakkor az adózó választása szerint adhat tételes bevallást az összes számlájáról is. Emiatt egy paraméter került kiadásra:

1238 ÁFA bevallás határa értéke 1.000.000 vagy nulla

Alaphelyzetben az 1.000.000 Ft-ot tartalmazza, a kezelő állíthatja át nullára, ha minden számlát tételesen kíván bevallani.

 

Az adatszolgáltatás ellenőrizését – a teljességet és helyességet - külön, új menülépés segíti. A tételes bevallás előfeltétele, hogy a számla tartalmazza a partner adatait és az adószámát. Előfordul, hogy a számla hiányos, vagy valamilyen technikai okokból kimaradhat a bevallásból. Ennek elkerülésére készítettük el az FA63154 menüpont alatt a Részletező adatok ellenőrző listáját. Ebbe a kimutatásba feltétel nélkül belekerül minden olyan számla, amelyben az ÁFA tartalom a paraméterben megjelölt határt eléri vagy meghaladja – függetlenül attól, hogy van–e benne partner, adószám, stb. Ezzel a kimutatással ellenőrizhetjük az ÁFA bevallást, és a hiányosnak ítélt adatok javíthatók.

 

Bér, HR modul, TB számfejtés 

 

A bérszámfejtés a 2015-ös évben jelentősen nem változott az előző évihez képest. Új elemként lépett be az első házasok kedvezménye, beépítése a programba megtörtént.

 

Szabadság nyilvántartás

 

Az éves alapszabadság mértéke minden munkavállalónak 20 munkanap. Az életkor függvényében pótszabadság jár a törvényben meghatározott táblázat szerint. Ugyancsak a pótszabadságot növeli a gyerekek után járó napok, illetve a munkakörhöz kapcsolódó pótszabadságok.

 

Az éves zárás folyamata kiszámolja és a jogviszony törzs szabadság nyilvántartásában feltünteti a 2015-re járó szabadságokat napokban és órákban egyaránt. Új eljárással a különböző jogcímen járó szabadságokat összesítve tüntetjük fel a törzsben (teljes évi szabadság) annak érdekében, hogy az évközi belépés-kilépés esetén az arányosítást a teljes napok számára végezhessük (elkerülve ezzel a részek arányosításának kerekítéséből adódó eltéréseket). Az általunk kiszámított szabadságnapok ellenőrzésére lista készült (BB3809 Szabadságok szétbontása)

 

Táppénzek számítása

 

A teljesség igénye nélkül néhány változás az irányadó és számítási időszak meghatározásakor:

  • megszűnt az előző év alapján számolt táppénz – helyette a 180 nap EB járulékos juttatással ellátott nap lépett, melyet a táppénz első napját megelőző harmadik hónap utolsó napjától kell visszaszámolni, legfeljebb az előző év első napjáig.

  • ha az előzőekben leírt időszakban nincsen 180 EB járulékos juttatással ellátott napja, de van 180 biztosított napja, és ezen belül van 120 EB járulékos juttatással ellátott napja, akkor ez képezi a számítási időszakot.

  • Ha egyik leírt feltétel sem teljesül, akkor a tényleges, vagy szerződés szerinti, vagy a minimálbér alapján számítunk táppénz összeget. 

Megmaradt az a korlátozás, hogy a táppénz napi összege nem haladhatja meg a minimálbér kétszeresének harmincad részét.

További alapvető változás – ami egyszerűsíti az életünket -, hogy megszűnt a rendszeres és nem rendszeres juttatás megkülönböztetése. Csak a bevallott EB járulékalappal kell dolgozni.

 

Költségvetési feldolgozások

 

A MegaORA főkönyvi könyvelés lehetőségei hatékonyan támogatják az évközi zárási átkönyveléseket – havi zárás néven -, és az év végi zárási-nyitási átkönyveléseket. Az igen hatékony automatizmusok alapja az FA102 menülépéssel érhető el az ún. zárási paraméter állomány. Ebben főkönyvi számokat kell megadni, amelynek formalizmusa a következő:

  • FOK_SZAM_TOL;
  • FOK_SZAM_IG;
  • FOK_SZAM_RA1;
  • FOK_SZAM_RA2.

Ezek értelmezése a következő. A megadott FOK_SZAM_TOL és FOK_SZAM_IG intervallumban lévő főkönyvi számlák egyenlegét könyvelje át. Hova? Ha nincs megadva FOK_SZAM_RA2, akkor a FOK_SZAM_RA1-re. Ekkor az intervallumban lévő számlákon az egyenleg kivezetésre kerül és megjelenik a FOK_SZAM_RA1-en.

Ha van megadva FOK_SZAM_RA2, akkor a FOK_SZAM_RA1-re ellenkező jelleggel, a FOK_SZAM_RA2-re azonos jelleggel teszi át a program az egyes egyenlegeket.

A havi zárási eljárás csak a fenti átkönyvelést végzi, az éves zárási-nyitási eljárás nem csak az elmondott „át” könyvelést, hanem a következő évi számlákra a „vissza” vezetést is, számlánként a nyitást is elkészíti. Ezekre a lehetőségekre építettük a az éves zárás automatikus elkészítését.

 

Év végi zárás (a Kormány 4/2013.(I.11.) rendelete az államháztartás számviteléről
53.§ (8) Az éves könyvviteli zárlat keretében el kell végezni bekezdés, illetve a 284/2014. (XI.20.) e módosítás alapján.

 

A fenti paragrafus (8) a)-g) pontjaiban megadott feladatok elvégzését követően számlaosztályonként, esetlegesen számlacsoportonként átvezetéseket kell elvégezni a törvényben leírtak alapján. A MegaORA program automatikus lehetőséget biztosít arra, hogy mind a költségvetési, (0-s számlaosztály) mind pedig a pénzügyi számvitel számláinak (1 – 9 számlaosztály) számlatípus beállításai alapján megadható legyen ezen átvezetések differenciáltsága és sorrendje. Az automatikus zárási átvezetések időrendben utolsó – az éves átvezetés - futása biztosítja egyben a következő évi nyitó tételek képzését is. Ezek a programfunkciók jelentős mértékben megkönnyítik az igen nagyszámú számlák szabályozott átvezetését, lerövidítik és biztonságosabbá teszik a felhasználói munkát.

 

Banki kapcsolatok a költségvetési feldolgozásban

A költségvetési intézmények banki kapcsolatai sajátosak és többrétűek. Ezek lehetnek:

  • A feldolgozásokban szereplő szállító számlák utalása;

  • Számla nélküli utalások és ún. önálló kiegészítő szelvények adattartalmának elektronikus úton (fájlban), a Magyar Államkincstár felé történő továbbítása;

  • Valamint a Magyar Államkincstár felől beérkező pénzforgalmakról szóló kivonatok fogadása.

Az elektronikus utalások mindhárom típusa estén a költségvetési pénzforgalomban kötelezően elő vannak írva bizonyos kódok, az ERA és az ÁHT kódok használata - amelyek képzését a programnak automatikusan biztosítani kell.

A MegaORA használatánál megoldottuk, hogy a kivonatfogadás esetén a korábban MegaORA futással indított utalások esetén a kezelői adatbevitelt 100%-osan kiváltó bizonylatot tud képezni a program. Az egyéb fajta kivonattétel esetén minimális kiegészítést, pontosítást kell megadni a rögzítőnek a teljes értékű főkönyvi (és folyószámla) tétel képzéséhez. 

 

Új üzleti stratégia - MiniORA 2. 0. verzió

 

A Megastar Plus Kft. üzletpolitikájának alapja az, hogy az internet a gazdasági életben mind jobban meghatározó szerepet fog betölteni. E stratégia megjelenési formája a cég ügyviteli ERP termékeinek - MegaORA, MiniORA - mint SaaS (ASP) szolgáltatásnak hasznosítása. A szolgáltatás életképességét mutatja, hogy jelenleg, napközben 60 – 70 – 80 munkaállomáson használják a programokat. (Lásd Aktív SaaS dolgozók). Viszont a jelenlegi programok megismerése jelentős ráfordítást igényel, használatba vételük, telepítésük bonyolult, időigényes feladatot jelent. Gyakorlatilag egy érdeklődő nem tudja segítségnyújtás nélkül kipróbálni, bevezetni. Nehéz eljuttatni a programismeretet az érdeklődőknek.

Ezzel szemben tömegesen van olyan egyszerű, interneten végezhető ügyviteli feladat, amely nem igényeli a nagyteljesítményű és ezért viszonylag drága ERP programokat. Például ilyen feladat a magán vállalkozók egyszerű és kis tételszámú (naplófőkönyvi) könyvelése, vagy egy egyszerű, egy cikk értékesítését tartalmazó számla készítése, vagy 2-3 ember bérének számfejtése. stb.

Az internet üzleti hasznosításában bizonyított az, hogy az egyszerű és ingyenes szolgáltatásnak piac bővítő hatása van. (Google, Facebook, stb.) A Megastar intenzíven készíti egy, új technológiára épülő MiniORA 2.0. ERP verziót. Ennek jellemzője, hogy a honlapunkról indulva – minden telepítési, felkészülés, beállítás és betanulás (!) nélkül – az egyébként egyszerű programokkal, azonnal lehet könyvelni, számlát készíteni, bért számfejteni. Cél az, hogy az elindítás, kipróbálás is legyen egyszerű és legyen hamar – gyorsan használható. Ezen dolgozunk!. (Már egy változat elkészült, de túl sokat tudó, bonyolultnak találtuk.) Ezeket az egyszerű programokat az elkövetkező években, mint bemutató, promóciós terméket fogjuk hasznosítani. Az új ügyfelek – idő és tételszám korlátozás nélkül – majd ingyenesen használhatják. 

A régi ügyfelekben jogosan merül fel a kérdés, „a régi ügyfelek is használhatják az ingyenes lehetőségeket”. A válasz az, hogy igen! Aki hajlandó megtanulni az új programok kezelését és elegendő számára az igen egyszerű programok szolgáltatása, akkor a negyedéves – gépi – elszámolás nem fog díjat számolni a MiniORA 2.0. programokkal képzett tételekért. Tehát felkészülünk a „vegyes” használatra. Lesznek „fizetős” feldolgozással képzett tételek, és lesznek „ingyenes” feldolgozással képzett tételek. Már csak azért is, lesz „vegyes” használat, mert mi történik, ha az új ügyfélnek már nem elegendő az egyszerű lehetőség? Például a könyvelésben devizát, több tételsoros bizonylatot akar bevinni, vagy előleges, vagy fordított áfás számlát akar készíteni, stb. - amely lehetőségek már nem egyszerűek. Tehát igénybe lehet venni a fizető lehetőségeket is, így ekkor is képződik „vegyes” használat.   

 



2015. február


 

facebook_hirlevel

Facebook