bovebben
bovebben
bovebben
bovebben

Hírlevél - 2013. november

Archívum

fejlc

Az elmúlt hónapok fejlesztési eredményei

A folyamatos feladatok ellátása – a meglévő feldolgozások üzemeltetése, segítése – mellett az elmúlt hónapokban tovább bővítettük a MegaORA programok használati lehetőségeit. A fejlesztések, a Hírlevél főbb témakörei:

  • Készlet-rendelés modul
  • A 2014. évtől kötelező Költségvetési szervek könyvvezetésének új programja
  • Hírek a bér-, TB számfejtés fejlesztéseiről
  • Egy új technológiát hasznosító egyszerű, olcsó(bb) program változat elkészítése

 

Készlet-rendelés: egyedi azonosítóval rendelkező termékek kezelése a vevői és szállítói rendelésben

A vevői rendelést is alkalmassá tettük - a készlet programhoz kapcsolódóan - azoknak a termékeknek a kezelésére, amelyek minden darabja egyedi azonosítóval kerül forgalomba és egyedi azonosítóval történik a szállítói rendelés, raktári nyilvántartásba vétel, majd a felhasználás és az értékesítése is.

A vevői rendelés további bővítése azoknak a termékeknek a kezelésével, amelyek mint főtermékek kerülnek megrendelésre, de ezek a termékek struktúrában alábontott a terméktörzsben szereplő termékekből állnak egy vagy több darabból. (Például gépek kiegészítőkkel illetve a gép az alkatrészeiből). Ez a termékstruktúra összeállítása időnként, esetleg rendelésenként változhat. Lehetőség van a vevői rendelésben az adott főtermék elemeit a rendeléshez igazítani. Viszont eltérhet a szállítói rendelésben e termék, szállító felé elküldött termékstruktúrája, ezért lehetőség van a szállítói rendelésben is a struktúra módosítására. Természetesen ezek módosítások csak egy - egy adott rendelés struktúráját módosítják, az eredeti termékstruktúra a törzsben az alap változatlanul marad.

Egyúttal megoldottuk azok problémáját is, akiknek a szállító nem egy szállításban szállítja le az egy darab terméket, ami több struktúra elemből tevődik össze.

Azoknál a beszállításoknál ahol többszöri szállítóleveles beszállítás történik és a számla később érkezik és több szállítólevél összevont értékét tartalmazza, ott lehetőség van utólagosan berögzíteni a szállítólevelekhez a számlára való hivatkozási számot. Utólagosan a listázásoknál így könnyen azonosíthatóak az egy számlához tartozó beérkezések.

Ügyfél igény volt, hogy arra az esetre, amikor az elkülönülő tevékenységek nyilvántartására pl. műszaki irányítás, rendelés, raktárkezelés más és más szállítótól származó programokat használnak, e programok koordináltan működjenek. Ezeknek a programoknak a folyamatos munkavégzéshez kommunikálniuk kell egymással és adatforgalmat kell, emberi beavatkozás nélkül, továbbítaniuk és fogadniuk. Erre az igényre elkészítettük az – ORACLE adatbázis lehetőségeivel -, hogy automatikus legyen az adat forgalom, kapcsolat interfészen keresztül.

A nagy tételszámmal dolgozó cégek sokszor kapják a számlázandó adatokat elektronikusan, Excel, vagy CSV formátumban. Elkészült az ilyen adatok fogadását végző program, így a több száz soros számlákat fogadni tudjuk a programunkba, nem elkészült számlaként.

Jelentős a jelenleg folyó logisztikai rendszer fejlesztése. Fejlesztés alatt van, és hamarosan átadásra kerül a tárhelyes raktárkezelés. A cella, szektor, polc kezelése a raktáron belül elhelyezett termékre, az elhelyezés szerint nyilvántartás, a be- és kitárolás. A készletek fix helyen történő tárolása már a korábbi változatban is megoldott volt, de a termékek változó mindig az üres helyre történő, azaz a rugalmas és optimalizált elhelyezése a jelenlegi fejlesztés célja.

Másik nagy „vívmány” a vonalkódos raktárkezelés, ami egyrészt a termékazonosító vonalkóddal, másrészt a bizonylatazonosítása, egyes sorok „leolvasása” vonalkóddal és a továbbiakban a termék tárolási adatainak - cella, szektor, polc - azonosítása vonalkód kezeléssel. Ezek a jellemzők ugrásszerű hatékonyság és minőség javulást eredményeznek a raktárkezelési munkában.

E technológiában a mozgékonyság a dolgozó hatékony munkavégzésének fontos része. A (vonalkódot leolvasó) adattárolós leolvasó használata segíti a készlet be- és kitárolás műveleteit. A kibővített lehetőségek közeli elkészítésével a MegaORA készlet modulja „magasabb osztályba lép.”.

 

KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEK KÖNYVELÉSE 2014-TŐL

A 2013. februári Megastar Hírlevélben a Megastar kötelezettséget vállalt 4/2013.(I.11.) Korm. rendelet igényei szerinti programok biztosítására. A programok készültségi foka időarányosan megfelelő. Hamarosan megkezdődik a programok bemutatása illetve betanítása az ügyfeleinknek.

Az elkészítés során fontos szempont volt – a törvény szerinti adatszolgáltatás biztosítása mellett -, hogy a korábbi programok felhasználóbarát tulajdonságai, a hatékony automatizmusok az új programban is megjelenjenek. Ez vonatkozik mind az adatbevitel támogatására, mind az automatikus ellenőrzésekre, mivel a törvény igen részletes, egymásra épülő, egyező nyilvántartások vezetését írja elő. Az adatbevitelnél – egyezés esetén – számos tovább származtatási automatizmus lehetséges. Pl. mód van egyetlen gombnyomással, a programmal „generáltatni”, azaz automatikusan tételsorokat képezni, a költségvetési könyvvezetés során a teljesítés adatbevitelével egyidejűleg a kötelezettség/követelés nyilvántartáshoz a korábbi lekötésből. Avagy lehetséges a pénzügyi teljesítés bevitelénél képeztetni mind az előzetes, mind a végleges kötelezettség vállalás költségvetési tétel sorait. Másik lehetőség az automatikus ellenőrzés, amely mind az egyes tételekre, mind az adatállomány egészére biztosítja a törvényben előírt egyezőségeket.

A Megastar programok működésénél alapelv, hogy egyetlen adat bevitellel többrétű feldolgozást biztosítsunk. Egy bizonylat – egy gazdasági esemény adatainak bevitele - biztosítsa a gazdasági esemény teljes körű feldolgozását mind a költségvetési számvitel, mind a pénzügyi számvitel előírásainak megfelelően, továbbá a Kötelezettség vállalási, ERA, stb. analitika képzését, és a feldolgozott adatok rendelkezésre állását az adatszolgáltatáshoz.      

Az elkészülő program jellemzői röviden a következők. Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013.(I.11.) Korm. rendelet 2014. évtől új, egységes követelményeket, számviteli szabályokat határoz meg minden költségvetési gazdálkodás hatálya alá tartozó szervezet részére. A Megastar Plus Kft. a változással kapcsolatos feladatokat, a szükséges programmódosításokat elvégezte és a MegaORA rendszerbe a számviteli előírásoknak megfelelően beépítette.

A költségvetési programcsomag biztosítja az egységes számviteli előírásoknak megfelelően a költségvetési- és pénzügyi számvitelhez kapcsolódó feladatok elvégzését és a hozzá kapcsolódó részletező nyilvántartások vezetését.

A feldolgozás a számviteli törvényben meghatározott, mindenki számára kötelező, egységes számlakeret és egységes rovatrend alkalmazására épül és a Kincstári számlavezetéshez kapcsolódó Egységes Rovat Azonosító (ERA) használatát automatikusan biztosítja.

A felhasználó igénye szerint a program a gazdasági események rögzítésével egyidejűleg az adatok további gyűjtésére, csoportosítására is lehetőséget ad az úgynevezett kontrolling kódok alkalmazásával.

A program a költségvetési- és pénzügyi számvitel területeit együttesen kezeli, minimalizálja a gazdasági eseményekhez rendelt adatrögzítési tevékenységet, a feldolgozási folyamatba épített automatizmusokkal és ellenőrzésekkel biztosítja az adatok folyamatos, zárt rendszerű, áttekinthető nyilvántartását, valamint ezen adatokból a beszámolási kötelezettséghez szükséges eredményadatok elkészítését:

  • a költségvetési számvitelből (költségvetési jelentés, maradvány kimutatás, kiegészítő melléklet, stb.)
  • a pénzügyi számvitelből (mérleg, eredmény kimutatás, költségekről és megtérült költségekről szóló kimutatás, kiegészítő melléklet, stb.)

a számviteli törvényben meghatározott formában.

A könyvelt adatokból ezen felül a felhasználó igényei szerint további listák és kimutatások is készíthetők (napló, karton, kivonat, stb.) Az eredményadatok bármely időszakra utólag is kiírathatók.

 

Hírek a bér-, TB számfejtés fejlesztéseiről

A MegaORA Bér és TB modul valamint a MiniORA bér modul – amelynek eljárási kódja azonos a MegaORA kódjaival – folyamatosan fejlődik. Egyrészt a jogszabályváltozások követésével, másrész munkavégzési hatékonyság javító fejlesztésekkel. Az alábbiakban, a bércsoport munkájának demonstrálására – kisebb rövidítéssel – közreadjuk a modul használóinak legutóbb kiküldött változások leírását.

Táppénz számítás

A 2013. július 15-től érvénybe lépő táppénzszámítási szabályokat a programban átvezettük. Ha a táppénz a hatálybalépés előtt kezdődik, akkor a régi szabályok szerink kerül elbírálásra (ugyanúgy, mint a régebben kezdődött folyamatos táppénzek), ha viszont az ellátás kezdő dátuma július 15 utáni, akkor az új szabályokat kell alkalmazni.

Először - természetesen a jogosultsági feltételek fennállása esetén - azt kell vizsgálni, hogy az igénylőnek a fennálló jogviszonyában van-e 180 napi jövedelme. Ha van, akkor az ellátás összegének megállapítására vonatkozó szabályok nem változnak.. Ha nincs, akkor azt kell vizsgálni, hogy az igénylőnek van-e az ellátásra való jogosultság kezdőnapját megelőző naptól visszafele számított 180 napi Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosítási ideje.

Annak magállapítása után, hogy rendelkezik-e a dolgozó 180 napi jövedelemmel, ennek hiányában 180 nap folyamatos biztosítással, a számítási módot a kereseti adatok határozzák meg (van-e tényleges jövedelme, illetve annak egy napra eső mértéke hogyan viszonyul a minimálbér napi értékéhez)

GYED számítás változásai

Nem csak az Ebtv. 48.§ (2)-(3) bekezdés, hanem az Ebtv. 48.§ (6a) bekezdés szerint megállapított Gyed esetében is felül kell vizsgálni a maximum összeget (a szerződés szerinti jövedelem alapján megállapított Gyed maximumot is felül kell vizsgálni). Ezt és a kedvezmény szabályt a Kezelő hatáskörébe utaljuk.

Nincsen még információnk arról, hogy a lezárt keresőképtelen esetek jelentésében az új szabályok szerint számolt eseteket hogyan kell jelenteni. Emiatt minden lehetséges esetet külön kezelünk, hogy a legrészletesebb jelentési igényt is ki tudjuk szolgálni.

Természetesen amint lesz új leírás a jelentések kitöltéséhez, azonnal nekilátunk átvezetni ezeket a programunkban is.

Szabadságok, betegszabadság számfejtése órákban – törzsek beállítása

Az Mt. szerint a szabadságokat annyi órában (vagy napban) kell kiadni a dolgozóknak, ahogyan a beosztásuk szerint munkavégzésre kötelezettek. A dolgozók meghatározott körére a napban kiadható szabadság jellemző. Akiknél egyenetlen munkaidő beosztás van, ott kell foglalkozni a szabadságok órában történő kiadásával. Ezen dolgozók jogviszony törzsében ezt be is kell állítani: új kérdés van a törzsadatokban: Szabadság nyilvántartása – választható a napokban vagy órákban. Alapesetben ez most mindenkinél napok szerint áll, az érintett dolgozóknál ezt át kell állítani órákra. Ugyanakkor a Szabadság gomb segítségével elérhető táblázatban már nem csupán a napok, hanem az annak megfelelő órák is elérhetők. Amennyiben egész évben órákban számfejtették a szabadságokat (erre eddig is volt lehetőség), akkor ezen dolgozók nyilvántartásai is órákban készülnek el. A már ismert kimutatások bővültek az órákban való nyilvántartással, és a törzsben meghatározott elszámolási mód alapján dönti el a program, hogy egyes dolgozókat mely kategóriában írja ki.

Munkaszüneti napok – fizetett ünnepek megszűnése

A havibéres bérforma esetén megszűnt a fizetett ünnep fogalma, az állami ünnepek munkaszüneti nappá alakultak. Miután ezeken a napokon munkavégzés nem történik, ezekre munkabér sem jár. Ugyanúgy viselkednek a továbbiakban, mint a pihenőnapok: nem bérezett nap, és az osztószám megállapításakor sem kell figyelembe venni (ellentétben az eddigi gyakorlattal).

Az órabéres elszámolású dolgozóknál – amennyiben a munkaszüneti nap hétköznapra esik – csökken a ledolgozható órák száma, emiatt a munkavállalót kompenzálni kell, és a munkaszüneti napra a kötelező napi óraszámával számolt távolléti díjat kap. Amennyiben beteg, és a betegszabadság időszakába a munkaszüneti nap beleesik, a munkaszüneti napra nem számolható el betegszabadság. Erre a napra a távolléti díj 70%-a illeti meg, de ez nem része a 15 nap betegszabadságnak.

Pótlékok kiszámítása

A távolléti díj kiszámításakor visszaállt az osztószám használata a 174-ről a rendes havi osztószámra. A pótlékokat azonban a 174 használatával kell számítani. Ez azt jelenti, hogy a vetítési alap meghatározásához hónaptól függetlenül a 174 osztószámmal kell az egy órára jutó pótlékalapot meghatározni (eddig a havi osztószámmal számoltunk). Ez a számítási mód az időarányos és a százalékosan meghatározott pótlékokat érinti, a fix összegben megállapodott pótlékoknál nincsen változás.

Dátumok rögzítése a program egyes pontjain

Felhasználói kérésre foglalkoztunk ezzel a feladattal. A réges-régi felhasználók, akik még a program előző megjelenési formájával (Clarion) találkoztak először, emlékezhetnek, hogy bizonyos helyeken a dátumból elegendő volt beírni az utolsó számjegyeket. A program annyit hozzátett az adott év, időszak adataiból, amennyi a teljes dátum formátumhoz hiányzott. Ezt az eljárási módot valósítottuk meg ebben a programban is.

Példa: a számfejtés a 2013.10 hóban zajlik (ez az aktuális időszak)

Dátumbekérést előidéző jogcím számfejtésekor kéri a program a kezdő dátumot:

Ha a beírt adat (ENTER-rel lezárva)

            8                                 a rögzített dátum:                   2013.10.08.
            12                                                                              2013.10.12
            912                                                                            2013.09.12 
            21011                                                                        2012.10.11

A dátum –ig értékét továbbra is kiszámítja a program (a jogcím meghatározza, hogy munkanapokban, vagy naptári napokban számoljon).

Ez a fejlesztés nem csupán a bérszámfejtést, hanem a MegaORA minden modulját egységesen érinti.

 

MiniORA 2. 0. verzió – a Megastar Plus Kft. új terméke

Elkészítettük, üzembe helyeztük, bárki által elérhető, használható a MiniORA programcsomag. Ezt a terméket az egyszerű feldolgozásokhoz szántuk. Jellemzője, hogy kezelése igen egyszerű, könnyen megtanulható és a díja pedig negyede a MegaORA-nak. Mivel a MiniORA azonos adatállományon működik a MegaORA-val – ezért felfelé kompatibilis. Az igények növekedésével, a kisebbről, a MiniORA-ról át lehet térni a nagyobbra. Pl. ha devizakönyvelés, vagy pénzügyi nyilvántartás is szükséges, akkor használható a korábbi adatokra (is) a teljes körű MegaORA.

Az egyszerű és olcsó MiniORA termék a Magyar Termék Nagydíj 2013. évi pályázatán elnyerte a kitüntető címet. Ezzel már kettő Nagydíjas terméke van a Megastar Plus Kft.-nek.

A Megastar Plus Kft. üzletpolitikájának alapja, hogy a jövő meghatározó folyamata az internet térhódítása, az internet a gazdasági életben meghatározó szerepet fog betölteni. E stratégia megjelenési formája a MegaORA, MiniORA mint SaaS (ASP) szolgáltatás. E termék sikeres, például napközben 50 – 60 – 70 munkaállomáson használják (Lásd Aktív SaaS dolgozók). Viszont könnyű, egyszerű bemutatásuk nem lehetséges. Ennek oka, hogy az ORACLE felhasznált technológiája, a futtató (JAVA) programok telepítése, továbbá a felhasználó gép megfelelő beállítása bonyolult, időigényes feladatot jelent. Gyakorlatilag egy érdeklődő nem tudja segítségnyújtás nélkül elvégezni. Nehéz így eljuttatni a programismeretet az érdeklődőknek.

Napjainkban vitatott, hogy az interneten böngésző érdeklődők türelmi ideje 4 – 5 vagy 8 – 10 másodperc. Ezért érthető, hogy egy percekig futó, nehézkes és időigényes eljárást nem néznek meg, nem próbálnak ki. Célul tűztük ki, hogy olyan új technológiára épülő MiniORA verziót készítünk el, amellyel a honlapunkról indulva – minden telepítési, felkészülés, beállítás és betanulás(!) nélkül – az egyébként egyszerű programokkal, azonnal lehet könyvelni, számlát készíteni, bért számfejteni. Ha egyszerű, akkor az elindítása, kipróbálása is legyen egyszerű, legyen hamar – gyorsan használható. Ezen dolgozunk, ez lesz az elkövetkező hónapokban használatba vehető MiniORA 2.0. verzió.



2013. november 20.

 


 

facebook_hirlevel

Facebook